SuperFlox is begonnen met serieproductie van meerdere ontgassings- en luchtzuiveringsinstallaties voor de binnen- en kusttankvaart. Er moet een netwerk komen… eerst in Nederland, later ook in Duitsland en België.
Het Nederlandse bedrijf maakte onlangs bekend dat het de financiering daarvoor rond heeft, net als voor de productiecapaciteit van de door de onderneming zelf ontwikkelde installaties. De machines zullen in een netwerk langs de drukste vaarroutes worden geplaatst en tankschepen gaan bedienen.
Vlamloze oxidatietechnologie
De innovatieve ontgassingsinstallatie werkt op basis van “een baanbrekende, vlamloze oxidatietechnologie”, aldus co-CEO Jaap Rademaker. Met de gepatenteerde techniek, samengebracht in een 40-voets container (de ‘Floxer’), wordt een groot aantal schadelijk gassen, waaronder Vluchtige Organische Stoffen zoals benzeen en ethanol, omgezet in schone lucht. “Er wordt 98 procent vermindering van zowel CO2 als het nog schadelijkere NOx bereikt.”
Het ontgassen van een 110 meter-tanker duurt acht tot tien uur. “Door het efficiënte vlamloze oxidatieproces met een lagere verbrandingstemperatuur en een lange retentietijd blijven als uitstoot vrijwel uitsluitend CO₂ en waterdamp over”, legt Rademaker uit. “Door de uniek lagere temperatuur ontstaat er ook nagenoeg geen stikstofoxide – in tegenstelling tot alle bestaande methoden van flaring of andere verbranding. Daar reduceer je CO2, maar produceer je helaas altijd NOx. Dit is een cruciaal verschil ten opzichte van alle bestaande technologie… Dit is echt schonere technologie en maakt bestaande technieken in een klap verouderd.”
Geen excuus meer
“Het is ook veiliger”, zegt Michiel Molenaar, co-CEO en COO bij SuperFlox. “Doordat het om een vlamloze reactie gaat, en omdat we een aantal andere snufjes in het ontwerp hebben aangebracht, is er geen preheating nodig, is er geen risico op flashback en ook geen explosiegevaar. We verhitten de verbrandingskamer tot boven de 800 graden en dan mengen we de restgassen zodat ze gaan oxideren. Het is chemische decompositie en dus geen verbranding. Zo maken we van giftig benzeen schone lucht. Dat is geen loze kreet… Het is echt zo.”
“Door de lagere temperatuur en veel langere retentietijd in de verbrandingskamer vergeleken met verbranding of flaren, wordt een veelheid van lange moleculen, zoals benzeen, getransformeerd naar CO2 en waterdamp. Je gaat dus van kankerverwekkende, giftige stoffen naar schone lucht. Het is een magisch proces waarmee daadwerkelijk wordt bijgedragen aan schonere lucht.”
“Als je op de luchtvervuilingskaart van Europa ziet dat Nederland en België voor hun hele grondgebied volledig rood zijn, wat de ernstigste vervuiling aangeeft, wat schadelijk is voor ons aller longgezondheid en een hoge kostenpost voor de publieke gezondheidszorg, dan zie je dat we echt wat aan deze onzichtbare sluipmoordenaar moeten doen. En met de SuperFlox-tech kunnen we dat voor het eerst ook nu. En gezien de minimale kosten, moeten we dat ook grootschalig gaan toepassen”, vindt Molenar. “Er is geen excuus meer voor vervuilers.”
Ontgasverbod
“Sinds 1 oktober 2024 is het rechtstreekse lozen van schadelijke restdampen naar de lucht verboden. Maar momenteel is in Nederland slechts één locatie beschikbaar voor een reinigingsproces dat aan de wetgeving voldoet, terwijl tientallen locaties nodig zijn om aan de vraag te voldoen”, zegt Rademaker. “We hebben financiering bemachtigd voor een aantal installaties die op meerdere plekken in Nederland komen te staan. De eerste willen wij het liefst in het Botlek-gebied plaatsen; zo dicht mogelijk bij de Rotterdamse haven waar de hoogste concentratie is van de petrochemische industrie en direct naast een grote concentratie van mensen die de vervuiling momenteel inademen.”
Hij maakt zich er boos om: “Nederland heeft de slechtste luchtkwaliteit van Europa. Je bent in feite veroordeeld tot een pakje sigaretten roken per dag, zonder dat je dit door hebt. Ik heb ook te doen met de schippers, want nu is er een ontgasverbod, dat heel nodig is, maar er zijn geen faciliteiten om te ontgassen. Schippers staan onder druk van grote oliemaatschappijen die als eigenaren van de lading en dus ook van de resten en dampen, aan het vervuilen zijn. Maar schippers kunnen er niets aan doen, omdat noch de overheid noch grote oliemaatschappijen hebben geïnvesteerd in de nodige ontgassings- en luchtzuiveringsinstallaties.”
Giftige gassen
“Daarnaast lijden schippers en bemanning de ergste gezondheidsgevolgen – tranende ogen, druk op de borst, geen adem kunnen halen – doordat ze in de wolk van giftige gassen die ze uitblazen, aan de bron aanwezig zijn en veel te hoge concentraties gif in hun longen krijgen”, vervolgt Rademaker. “Doen alsof er niets aan de hand is, omdat het onzichtbaar is, kan niet. En het hoeft helemaal niet – met deze nieuwe technologie kunnen we het nu aan de bron voorkomen.”
De SuperFlox-ontgassingsinstallaties zijn in de praktijk uitvoerig getest door onder andere R&D- en technische afdelingen van grote oliemaatschappijen, die de technologie goed bevonden, vertelt Molenaar. “Bij de eerste testmetingen ‘voor en na’ vielen de monden open. Daarnaast zijn de installaties etrouwbaar, hebben ze een levensduur van meer dan tien jaar en zijn ze onderhoudsarm. Er is slechts één dag onderhoud per jaar nodig.”
Het Haagse bedrijf heeft een wereldwijde certificering binnen van een van de grote multinationale energiebedrijven. “Ze bevestigen dat de SuperFlox-technologie de ‘best beschikbare en veiligste technologie’ is”, zegt Molenaar trots. “Nee, ik mag de naam van dat bedrijf op dit moment jammer genoeg niet noemen.”
Eerste installatie in juli operationeel
Rademaker was bankier en legde zich toe op duurzame technologie. Hij vond een bevriend Nederlands bedrijf bereid de installaties te bouwen naar het ontwerp van de SuperFlox-ingenieurs. Ook wist hij de benodigde financiering aan te trekken voor de serieproductie van de SuperFlox-installaties en de eerste uitrol van een netwerk met ontgassingslocaties. “We hebben haast: de serieproductie van onze installaties is al gestart. De eerste machine kan in juli operationeel zijn.”
SuperFlox heeft een testvergunning in Dordrecht en is bezig met een aantal vergunningstrajecten in de regio’s Rotterdam en Amsterdam “We willen snel opschalen om te voldoen aan de dringende marktvraag en om zo snel mogelijk schade aan longen te verminderen. We zijn geïnteresseerd in meer kadelocaties en vragen bij deze lezers die een kade hebben en een SuperFlox-installatie ruimte willen geven, of vergunningsverleners bij gemeentes, alsjeblieft contact met ons op te nemen.”
Kustvaart
SuperFlox gaat zich naast de binnentankvaart ook op de kustvaart richten. “Die stoot nog veel meer gas de lucht in”, zegt Rademaker. “Na het lossen vaart een coaster leeg naar open zee omdat ze daar buiten de 12-mijlszone restdampen mogen uitblazen. En dan veroorzaken ze daar, willens en wetens, een milieuramp. Die giftige dampen waaien bij de heersende zuidwestenwind weer naar Nederland terug. Waar iedereen ze vrolijk inademt.”
“In plaats van leeg naar buiten varen, wat minimaal twee dagen vergt, met alle kosten van dien en risico voor schip en bemanning, kun je gewoon blijven liggen om met een van onze SuperFlox-installaties schoon gestofzuigd te worden… Een rustdag voor de bemanning, minder kosten en het belangrijkste: nul schadelijke uitstoot.”
De technologie is ook geschikt voor het aan de bron voorkomen van bijna elke processtap in de petrochemische industrie. Onder meer voor velden van opslagtanks op land. “Die dag en nacht ’ademen’ en uitstoten. Verder zijn er grotere vlamloze oxidatieinstallaties ontworpen. De grootste is de TeraFlox genoemd. Dat is een zes verdiepingen tellende installatie die mogelijk wordt toegepast op een van de grootste fracking-project ter wereld, in Canada.”