Het personeel is het belangrijkste onderdeel van een rederij. Toch?!
Je wordt gebeld of je bij hen wilt komen werken. Waarom ook niet? Hoewel ik zelf afscheid van de binnenvaart had genomen. Goede salaris, drie weken op, drie weken af.
Ik had het prima naar mijn zin aan boord. Maar het loon werd niet op tijd betaald. Bij de eerste maand, moest ik twaalf dagen wachten; bij de tweede, derde, vierde en vijfde maand ook zoiets. Reiskostenvergoeding? Wat een drama voordat je het überhaupt terugkreeg.
Laat staan loonstroken! “Waarom moet je die papieren hebben?”, vroeg de directeur. Ik: “Ten eerste is het de normale gang van zaken en ik heb ze nodig.”
In augustus was ik vier weken aan boord; dat kwam beter uit voor de bemanning. Eind augustus… geen loon! Zoals gebruikelijk stuurde ik bijna elke dag apps en e-mails. Tot mijn grote verbazing kreeg ik ontslag. Waarom? Ik was altijd netjes en diplomatiek.
Zeven maanden later belde de rederij: of ik a.u.b. wilde komen aflossen in verband met Rijn- en radarpatent. Ik kon eigenlijk niet, want ik was aan het revalideren na een operatie. Ze hebben gesmeekt. Oké dan.
Drie dagen was ik aan boord om te sturen. Maar geen betaling! Nogmaals stuurde ik weer elke dag apps (diplomatiek geformuleerd) om te vragen of ze het tegoed wilden overmaken.
Ze vergaten het gewoon! Na acht weken heb ik nog steeds helemaal niets ontvangen.
Ik vraag mij af: waarom? Ik ben sinds mijn 20e actief op de arbeidsmarkt. Mijn loon, reiskosten en loonstroken waren altijd op tijd, ongeacht het land of het bedrijf.
Ik blijk niet de enige te zijn: geen salaris, geen reiskosten, geen jaaropgaven bij ieder bemanningslid. Geen etensgeld, maar wel boodschappen doen voor heel de bemanning. Absurd!
Ik hoef niet de naam van de rederij te vermelden. De binnenvaart is een dorp en de tamtam gaat zeer snel… Dit is een waarschuwing voor iedereen die gebeld wordt om te aflossen.
De naam van de inzender is bekend bij de redactie.