- Advertentie -
Meer
    - Advertentie -

    Gelatine

    - Advertentie -

    Delen

    2-wekelijkse column, geschreven door Michel Gonlag.

    Als ik iets hoor over de Gelatinebrug die bij Delft zou moeten worden gebouwd, dan veer ik op. Niet (alleen) vanwege het beeld dat iemand serieus bezig is geweest om van gelatine een brug te bouwen. De brug is genoemd naar de fabriek die op die plek op de oever van de Delftse Schie heeft gestaan: de Lijm- en Gelatinefabriek. Lijm werd er al sinds 1968 niet meer gemaakt; de gelatineproductie staakte in 2002.

    Mijn vader heeft van zijn 14e tot zijn 66e in die fabriek gewerkt. Hij ging in 1985 met pensioen. In het kader van de Arbeitseinsatz werd hij begin 1943 door de Duitsers gekidnapt en twee jaar lang in Berlijn gedwongen te sleutelen aan het staartstuk van V1’s, de vliegende raketten waarmee de nazi’s Londen bestookten. De nazi’s hebben gelukkig nooit de link gelegd tussen mijn vaders activiteiten en het onverklaarbare in zee storten van de V1’s waaraan hij had gewerkt.

    Frappant genoeg werd aan het eind van de oorlog ontdekt dat de Duitsers een muur om de fabriek in Delft hadden gebouwd om een geplande lanceerinstallatie voor V1’s daar te beschermen. Die installatie is er nooit gekomen. Dat had m’n pa ook niet gepikt. (De Londenaren vinden dat ze die brug naar m’n vader moeten noemen.)

    Het terrein van de fabriek ligt er nog, de gebouwen zijn nu in gebruik voor cultuuruitingen, Lijm & Cultuur (de gelatine was even uit beeld) om de herinnering aan wat daar ooit was, niet te laten vervagen.

    Die nieuwe brug is belangrijk voor de TU omdat elke dag honderden, misschien wel duizenden studenten op de fiets de Schie over moeten steken (naar station Delft Campus) en ze moeten nu zeker 500 meter omfietsen via de Abtswoudsebrug. Die brug vinden ze te ver.

    Om niet zo vaak open te moeten voor passerende schepen moet de nieuwe – beweegbare – brug 3 meter doorvaarthoogte krijgen. Dat is niets in Rijnvaarttermen, maar voor een fietsbrug is dat hoog, waardoor de op- en afritten veel ruimte in beslag nemen (ten koste van Lijm & Cultuur). Er is 60 miljoen voor beschikbaar gesteld door het Rijk. Om de brug aan te leggen, moeten laad- en losplaatsen voor de scheepvaart worden verplaatst. Daar trekt de provincie de portemonnee voor. De belangen zijn enorm, kennelijk. Het wordt ook steeds duurder, dus de Gelatinebrug begint een beetje een prestige­project te worden.

    In dat kader is het onbegrijpelijk en  jammer dat een tunnel niet serieus is onderzocht. Ik heb nog voorgesteld om een model Sontbrug te maken zoals tussen Kopenhagen en Malmö, deels tunnel, deels brug, maar misschien is de Schie daar niet zo geschikt voor. Momenteel staat naar verluidt de Gelatinebrug op losse schroeven. Dat lijkt me al helemaal geen veilige constructie.

    Michel Gonlag
    - Advertentie -

    Meer

    1 reactie

    Laat een reactie achter

    Vul uw opmerking in!
    Vul je naam in

    - Advertentie -
    - Advertentie -

    - Advertentie -
    - Advertentie -