- Advertentie -
- Advertentie -

Doe iets

- Advertentie -

Delen

2-wekelijkse column, geschreven door Michel Gonlag.

Laatst hoorde ik iemand een nieuw idee lanceren: de binnenvaart moet beter geprofileerd worden. Met een haarfijn gebrek aan historisch inzicht wordt herhaald wat in 1989 voor de onbetwiste leiders van de toen nog machtige Koninklijke Schuttevaer, Klaas van Dorsten en Kees de Vries, de aanleiding was om het Bureau Voorlichting Binnen­vaart uit de grond te stampen. Een organisatie gericht op louter de promotie van de binnenvaart.

Ik was gecharmeerd van het eufe­misme ‘voorlichting’. Dat legde meteen bloot dat je hier met professionals te maken had. Bij promotie noem je het beestje niet bij zijn naam of bij zijn bijnaam, maar je maakt het mooier dan het is. Het BVB was een ijzersterke formule die branchebreed werd gedragen. Van ASV tot CBRB, en dat betekende in het licht van het veelkleurige binnenvaartspectrum van die dagen veel. Het was een unicum.

Dat BVB is intussen tot as vermalen bij de constructie van die grote organisatie KBN waarbij het bureau deel uit ging maken van de samengeklonterde satellieten (naast BVB BTB en EICB) in In-Cite. ‘To incite’ is Engels voor ‘ophitsen’ dus de verwachtingen voor de promotie waren hoog gespannen. De stilte sindsdien is oorverdovend. Laat Wereld van de Binnenvaart het maar regelen.

Mensen die in de jaren 90 en daarna enthousiast de sector binnenvaart op de kaart zetten, verdienen een betere opvolging. Toen het BVB begon, hadden we net Granaria achter de rug, waardoor de sector het imago had van een straatvechter, the Gangs of the Binnenvaart. Zonder oordeel over die donkere periode werd begonnen met het benadrukken van de zonzijde van vervoer over water. Iets wat tot die tijd beperkt was tot de sticker ‘Vervoer over water, de juiste weg’ van de Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid, waarop het wegvervoer kwam met grotere stickers: ‘Wegvervoer zo vlug als water’.

Jammer dat dat geen heuse wapen­wedloop is geworden. Maar goed, het draaide bij het BVB niet om slogans. De koe werd bij de hoorns gevat door presentaties aan klanten van de binnenvaart. Presentaties professioneel aaneengeregen aan boord van het mps Hanzestad, dat van verlader naar verlader voer. Goeie presentaties door uitsteken­de presentatoren en -trices. Gesteund door het ministerie, dat wel, maar meer dan de helft van het geld kwam van de ondernemers in de branche. Na de Hanzestad volgden goed bezochte congressen, relevante boeken, magazines en de onvermijdelijke websites, totdat de ideeën opdroogden en de binnenvaart zich net als vroeger in zichzelf keerde. Wie zet de golf in beweging en komt met een origineel idee om de sector weer serieus te promoten? Of noem het desnoods profileren of zo. Maar doe iets.

Michel Gonlag
- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -