- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwFocus op ‘floor spacing’ bij nieuwe coaster Tasman

Focus op ‘floor spacing’ bij nieuwe coaster Tasman

- Advertentie -

Delen

De nieuwe coaster Tasman van de gelijknamige rederij uit Harlingen gaat met name met projectlading varen, zoals windmolenwieken. Voor een zo sterk mogelijke concurrentiepositie in deze markt was bij deontwikkeling en bouw van het schip floor spacing het toverwoord. Zo kan er projectlading tot bijna 70 meter worden vervoerd op het dek van deze 90 meter lange kustvaarder.

De multipurpose Bodewes Trader 4800 Tasman werd de afgelopen maanden gebouwd bij scheepswerf Royal Bodewes in Hooge­zand. Om de floor spacing (de ruimte aan dek) te optimaliseren moest de werf wel enkele ingrijpende aanpassingen doen aan het ontwerp.

Ten opzichte van voorgaande schepen van dit type is de accommodatie van de Tasman
hoger en smaller uitgevoerd en zo ver mogelijk naar achteren geplaatst. Ook ligt het gangboord twee ‘verdiepingen’ hoger, waardoor de accommodatie, met name op de onderste verdiepingen, opmerkelijk ruim is.

Door de behuizing achterop te plaatsen is er een ‘voortuintje’ gecreëerd tussen opbouw en ruim, waar de luiken kunnen liggen zodat het schip een volledig open ruim heeft. “Dit is bijzonder praktisch en tijdbesparend bij het laden en lossen. Tijd is tenslotte geld in de scheepvaart”, vertelt Martijn Beunk van Royal Bodewes.

Het ‘voortuintje’ is verdiept gebouwd, waardoor er vier van de zes tussendekschotten kunnen liggen. Dit is zó geconstrueerd dat het bovenste tussendekschot hierbij vastgezet kan worden op exact dezelfde hoogte als de luiken, waardoor er extra deklengte ontstaat voor het transport van projectlading. De bijna 70 meter is uniek voor een schip van deze lengte.

Sjormogelijkheden

Het ruim en het dek van de Tasman zijn voorzien van volop sjormogelijkheden om het schip geschikt te maken voor transport van zo veel mogelijk verschillende soorten lading.
Voor optimale efficiency bij het sjorren is de door Coops en Nieborg geleverde 20-tons luikenkraan uitgerust met extra hijscapaciteit in de vorm van twee kleinere kranen. Daarmee kunnen de kratten met sjormaterialen uit het vooronder getakeld en snel op elke gewenste plek aan boord geplaatst worden.

De Tasman is speciaal ingericht voor het maken van lange reizen. Zo kan het schip met de 1850 kW sterke MaK-hoofdmotor tot wel negentig dagen varen op een volle bunker zware olie. Ook zijn de voorraadkamers extra ruim met volop vries- en koelmogelijkheden voor grote hoeveelheden voedsel en drinken voor de 8- tot 10-koppige bemanning.

De Friese reder liet in 2015 zijn andere schip, de Triton bouwen bij Royal Bodewes. Dat is eveneens een 4800-tonner.

“Vertrouwen is de basis”

“Niet voor niets hebben wij wederom gekozen voor Royal Bodewes”, vertelt varende participant Rick Peters. “Vertrouwen is de basis van alles. Wij willen innoverend bezig zijn en hebben op basis van onze ervaring veel nieuwe inzichten verwerkt in dit schip. Deze werf denkt daarin heel goed mee.”

Martijn Beunk vult aan: “Deze opdrachtgever is zeer betrokken bij de nieuwbouw. Wij kiezen ervoor om ons te onderscheiden in het leveren van maatwerk. En daar is dit zeker een sprekend voorbeeld van. De samenwerking verliep uitstekend, we hebben met elkaar toegewerkt naar het gewenste resultaat.”
Rick: “Het is een prachtig schip geworden!”

tekst en foto:  Jan Johan ten Have

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -