Met in totaal maar liefst vier roerbladen is het gloednieuwe motortankschip Holly Reich van Markus Reich en zijn zoon Sören met recht uniek te noemen. Waar deze Sunrise net als alle tankers van dit type is uitgerust met dubbele schroef onderscheidt de Holly Reich zich bovendien met twee roerbladen per schroef; dus een totaal van vier.

Dat maakt de kanaaltanker extra wendbaar, onder meer bij het aanmeren, wegvaren en in sluizen. Tijd is geld, is het credo. “Daarom verwachten wij dat dit ons in de kanaalvaart veel voordelen oplevert”, vertelt Markus Reich.

De praktijk leren

Nadat de kapitein-eigenaar uit het Duitse Lauenburg in augustus 2017 samen met zoon Sebastian de nieuwbouw-Sunrisetanker Lisa Reich in gebruik nam, is het nu de beurt aan zoon Sören. Samen met vader Markus is de 26-jarige jongste zoon eigenaar van Reich Schifffahrt GmbH, het bedrijf dat de Holly Reich exploiteert.

Onder de naam Reich Schifffahrts­betriebe heeft Reich senior boven­dien de tankers Werner Reich, Svenja Reich en Heike Reich in de vaart. En daar komt binnen enkele maanden de nieuwe Saskia Reich bij, een 110-meter lange Sunrisetanker die momenteel in aanbouw is -oo bij GS Yard in Waterhuizen. Deze vervangt de gelijknamige 125 meter lange tanker, die van de hand is gedaan en nu vaart onder de naam Eiltank 81.

Markus Reich is 60 jaar en van plan om zijn bedrijf over een jaar of vijf over te dragen aan de volgende generatie. Hij vertelt: “Sebastian en Sören hebben nu elk een aandeel in een eigen schip. We hebben voor deze constructie gekozen omdat ik denk dat het erg belangrijk is dat de jongens het vak in de praktijk kunnen leren. Het is de bedoeling dat zij elk hun eigen schip houden als ik een stap terug doe en daarnaast de rest van onze vloot gezamenlijk gaan exploiteren.”

ADN 2019

De Holly Reich is in grote lijnen identiek aan de Lisa Reich, die in 2017 door GS Yard werd gebouwd. Naast de dubbele roerbladen per schroef is het belangrijkste onderscheid dat dit schip, zoals vereist, voldoet aan het ADN 2019, de nieuwe versie van de Europese regelgeving van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenwateren.

“Dat betekent dat het is voorzien van overdruk op de machine­kamers voor en achter”, vertelt afbouw­begeleider John Mulder van GS Yard. Daarnaast is het schip voorzien van een groter vermogen op de boegschroef. De Volvo Penta D13 levert 420 pk (308 kW).Reich: “Bijkomend voordeel is meer power op de boegschroef, wat bijdraagt aan de manoeu­vreerbaarheid van het schip.”

GS Yard

Voor de derde keer op rij koos Reich voor nieuwbouw bij GS Yard in Waterhuizen. Hij vaart wel bij het Sunrise-concept: maximaal laad­vermogen op minimale scheeps­lengte en een zeer gunstig verbruik; dus lage brandstofkosten.

Reich: “De kwaliteit van deze schepen is gewoon erg goed. En de samenwerking was weer bijzonder prettig.”

De Holly Reich gaat voor bevrachter Jaegers varen met minerale olie en lichte chemie. De maiden trip voert met een vracht methanol van Rotterdam naar Uerdingen. Komende zomer worden de Lisa Reich, Holly Reich en Saskia Reich gezamenlijk gedoopt… En is het tijd voor feest.

tekst en foto’s: Jan Johan ten Have

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.