- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwFutura: basis voor een gezonde toekomst

Futura: basis voor een gezonde toekomst

- Advertentie -

Delen

Het Belgische echtpaar Pascal Bulens en Priscilla Joos is wat we in Nederland ZZP’ers noemen. Met andere woorden: ze varen hun vrachtschip Futura zelf zonder te worden bijgestaan door personeel.

Die bewuste keus is aan het bij Asto Shipyard afgebouwde schip heel goed te zien. Een prachtige door Priscilla, in nauwe samenwerking met Elft Interieur uit Antwerpen, ontworpen woning, zoveel mogelijk onderhoudsvriendelijk rvs, gefabriceerd en geleverd door de afbouwwerf uit Raamsdonksveer en de zeer fraai ogende en makkelijk te reinigen cockpit maken van de Futura een luxueus binnenvaartschip.

De 1976 ton metende Futura (86 x 10,50 meter) is voorzien van door Blommaert geleverde Friese kapluiken en kan daardoor alle soorten bulkgoederen vervoeren. De familie Bulens-Joos doet dat op de vrije markt omdat dit volgens eigen zeggen meer mogelijkheden biedt en voor de nodige afwisseling zorgt.

Asto Shipyard

Pascal en Priscilla begonnen samen in de zomer van 1993 op de kempenaar Gusi, dertig jaar eerder gebouwd in opdracht van de grootouders van Pascal. Later werd dat schip vervangen door een uit de vaart gekocht schip van 80 meter, dat ze met een blik op de toekomst de Futura noemden.

In 2005 droeg afbouwer GSP Project in Antwerpen hun eerste nieuwbouwschip over, een 1.832 ton metend schip van 86 x 10 meter. Ze wilden na zes jaar daarop te hebben gevaren opnieuw met nieuwbouw investeren in het familiebedrijf. Hun schip werd dankzij bemiddeling van GSK verkocht en vaart nu verder onder de naam Hineni.

De brokers uit Antwerpen brachten de in Oelegem (gemeente Ranst) woonachtige familie Bulens ook in contact met Asto Shipyard. “We hebben bij een paar scheepswerven een prijs opgevraagd en Asto Shipyard kwam als beste uit de bus. Daarbij moet ik opmerken dat positieve opmerkingen van collega-schippers mede een rol bij onze beslissing hebben gespeeld.”

“De onderhandelingen met directeur Karst van der Wiel verliepen zeer voorspoedig en dat mag ook gezegd worden van de samenwerking met Asto-projectleiders
Robert de Man en Stijn Buijks.”

“Bijkomend voordeel van afbouwen bij Asto Shipyard is dat ze alles onder één dak hebben. Dat, in combinatie met een vakkundig en ervaren team, heeft ons een schip van uitstekende kwaliteit opgeleverd”, concludeert een tevreden Pascal Bulens.

Hi-macs cockpit

Het valt op dat tal van toeleveranciers van de in 2005 gebouwde Futura ook weer een belangrijke rol spelen bij de totstandkoming van de onlangs opgeleverde Futura. Pascal Bulens zegt daarover: “Als je ergens zeer tevreden over bent, waarom zou je dan weglopen?”

“Koedood Dieselservice leverde destijds de Mitsubishi-hoofd­motor en zorgde nu wederom voor de scheepsmotor: een Mitsubishi van 1.414 pk bij 1.650 toeren. Onze stuurhut, met kolom, was in aanbouw bij EBR, toen dat bedrijf failliet ging. Gelukkig heeft Arie Koedood ervoor gezorgd dat de bouw daarvan vrij snel door kon gaan. Verder wilde ik vanuit de goede ervaringen een John Deere-aggregaat en de Van Wijk-boegschroef van 550 pk en een diameter van 1,20 meter. Van Wijk leverde ook de twee spudpalen, een primeur bij ons aan boord, en de lieren.”

“Elft Interieur uit Antwerpen leverde voor de derde maal onze woning, ontworpen door Elft-ontwerpster Joke Holvoet in nauw overleg met echtgenote Priscilla.” Bijzonder trots is Bulens op de eveneens door Elft Interieur ontworpen Hi-macs cockpit, die daarmee de leus ‘Elft maakt van elke leef- en werkruimte een bijzondere plek’ geheel waarmaakt.

“Doordat de lijm in precies dezelfde kleur is als het materiaal lijkt de lessenaar compleet naadloos. Het is niet alleen heel mooi om te zien, maar ook nog eens bijzonder onderhoudsvriendelijk.

“Vanaf de kempenaar Gusi hebben we altijd apparatuur van Radio Zeeland, nu Radio Holland, aan boord.”

Investering

“Zoals gezegd is deze nieuwbouw een investering in ons familie­bedrijf. We hebben twee studerende zonen, Fabian (20) en Ethan (17), waarvan de laatste heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in de binnenvaart. Op de nieuwe Futura komt hij op een schip met een bijzonder leefbaar geluidsniveau: 58,4 dB boven de schroef en 51,4 dB in de stilste slaapkamer.”

Pascal en Priscilla Bulens-Joos gaan met hun nieuwe bij Asto Shipyard gebouwde schip zonder twijfel een goede futura (lees: toekomst) tegemoet.

tekst en foto’s: Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -