- Advertentie -
Meer
    - Advertentie -
    HomeNieuwsEuroparlementariër Berendsen vraagt EC naar ‘laagwaterstrategie’

    Europarlementariër Berendsen vraagt EC naar ‘laagwaterstrategie’

    - Advertentie -

    Delen

    Werkt de Europese Commissie aan een langetermijnstrategie voor de droogteproblematiek in de binnenvaart? Dat wil Tom Berendsen weten. De Nederlandse Europarlementariër (CDA) heeft vragen gesteld aan Transportcommissaris Adina Valean. Aanleiding daarvoor is de alarmerende brief die de ASV vorige onlangs naar haar stuurde over het verdwijnen van kleinere schepen, waardoor de binnenvaart bij langdurig laagwater onvoldoende capaciteit heeft.

    “Vooral grote schepen die diep in het water liggen hebben moeite zich een weg te banen door de smalle vaargeulen. De capaciteitstekorten in de binnenvaart hebben een negatieve doorwerking op de hele logistieke en industriële keten en de energietoevoer in Europa”, schrijft Berendsen in zijn toelichting op de vragen.

    Aangezien langdurig laagwater vaker zal voorkomen, wordt volgens hem “de roep om kleinere, wendbare schepen steeds luider”. Dat vraagt om “een Europese langetermijnstrategie voor de droogteproblematiek in de binnenvaart”.

    Centrale Commissie voor de Rijnvaart

    Berendsen, binnenvaartwoordvoerder van de fractie van de Europese Volkspartij (christendemocraten), waarschuwt dat verladers door de capaciteitsproblemen op zoek gaan naar alternatieve vormen van vervoer. Zoals de vrachtwagen. “Hoe beoordeelt de Europese Commissie dit verschijnsel in het licht van de grote modal shift-ambitie voor deze sector?”

    Hij vraagt ook wat de Commissie vindt van “het saneren van kleine schepen uit de actieve vaart – mede op initiatief van CCR”. Met die laatste toevoeging verwoordt Berendsen het standpunt van de ASV, die het verdwijnen van kleine schepen toeschrijft aan beleid van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart: door de strengere technische voorschriften uit het ROSR ook voor bestaande schepen te laten gelden, komen eigenaren van kleine, oudere schepen in de knel. Als de vereiste aanpassingen al mogelijk zijn op die schepen, staan de kosten ervan staan niet in verhouding tot de waarde en verdiencapaciteit van het schip.

    ASV

    Het onderwerp staat op de agenda van de ASV-najaarsvergadering van 1 oktober in Zwijndrecht. Daar is een andere Europarlementariër, Caroline Nagtegaal-van Doorn (VVD), gastspreker. Zij is binnenvaartwoordvoerder van de liberale Renew Europe-fractie en opsteller van het vorig jaar door het Parlement aangenomen Binnenvaartrapport.

     

    Delen

    - Advertentie -

    Meer

    Laat een reactie achter

    Vul uw opmerking in!
    Vul je naam in

    - Advertentie -
    - Advertentie -

    - Advertentie -
    - Advertentie -