- Advertentie -
- Advertentie -

Erts en olie

- Advertentie -

Delen

Rubriek over bijzondere schepen, verzorgd door vereniging World Ship Society Rotterdam.

Van oudsher worden in Rotterdam grote hoeveelheden ijzererts over­geslagen. Jaarlijks circa 30 miljoen ton. Het meeste is bestemd voor doorvoer naar het Roergebied, waar het met duwbakken, en in mindere mate per trein, heengaat. 

De capesize bulkcarrier Braverus (170.015 DWT) heeft er met een lading uit Australië haar steentje aan bijgedragen. ‘Capesize’ is ‘bijna capsize’, maar dat is heel wat anders. Net zoals de scheepsnaam Braverus niets met Rusland van doen heeft. 

Capesizers hebben negen ruimen. Deze is geregistreerd in Douglas, op het eiland Man. Ze mag dan onder pseudo Engelse vlag varen, eigenaar is de Restis Group van Victor Restis in Athene. Restis opereert met 21 bulkcarriers en 14 Golden Energy-tankers.

De tegenligger is de eveneens in ballast varende STI Notting Hill. Die komt olieproducten laden en dat is van een andere orde. Na de Tweede Wereldoorlog nam het overzeese vervoer hiervan een grote vlucht. In 2021 werd 66 miljoen ton doorgezet. Hiervan werd 36 miljoen ton aangevoerd en 30 miljoen ton geëxporteerd. 

De naar de kleurrijke Londense wijk vernoemde STI Notting Hill gaat naar BP in de 6de Pet. De chemicaliën-/productentanker van 49.687 DWT heeft twaalf ladingtanks en is geregistreerd in Majuro op de Marshalleilanden. Het technisch management is in handen van Zenith Gemi Isletmeciligi uit Istanboel. 

STI staat voor Scorpio Tankers Inc., onderdeel van de Scorpio Group in Monte Carlo met een vloot van 130 tankers. Het andere onderdeel, SBI (Scorpio Bulkers Inc.), opereert met 48 bulkcarriers.

Door Cees de Keijzer
World Ship Society branche Rotterdam

Delen

- Advertentie -

Meer

Vorig artikel
Volgend artikel

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -