1.260 meter lang

0

Als de drie schepen op de Water­weg en de drie in het Calandkanaal pal achter elkaar zouden liggen, vormden ze samen een rij van 1.260 meter. 

De langste is de British Sapphire, die, rechts van de Sleipnir, op de Palen 84 ligt. Het is een 288 meter lange LNG-tanker met een laadcapaciteit van 155.000 m3. De gastanker van het membraantype vaart voor BP onder de vlag van het Isle of Man.

Links van de Sleipnir zien we de Heather Knutsen, die Noordzee-crude lost bij MET in de 7e Pet. De Noorse shuttletanker van 277 meter heeft een DWT van 84.455 en ging na gelost te zijn ten anker in de noord. 

De Sleipnir is de laatste aanwinst van Heerema Marine Contractors uit Leiden en kwam medio 2019 onder Panamese vlag in bedrijf. Het kraanschip van 220 bij 102 meter kan 20.000 ton tillen. De dekoppervlakte is 12.000 m² en er is aan boord accommodatie voor 400 man. De Heerema-locatie aan de Landtong Rozenburg heeft sinds kort een walstroomvoorziening.

(foto Cees de Keijzer)

Afvarend op de rivier is het multi­purpose schip Saga Adventure van 199 meter. Aan dek staan twee verrijdbare portaalkranen, die uitklapbaar zijn om bij regen lading droog over te slaan. Het schip heeft borax gelost in de Botlek en gaat naar Vlissingen. 

De binnenkomer is de 169 meter lange ‘afzinker’ Sun Rise, die op weg is naar Greenport in de Eemhaven. Half daarachter verscholen is nog een opvarende binnenvaarttanker van 110 meter zichtbaar, die daarmee de 1.260 meter vol maakt.

tekst: Cees de Keijzer
van World Ship Society branche Rotterdam

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.