Vrijdag 10 december is bij Next Generation Shipyards in Lauwersoog de eerste crew tender vessel van de NG Endurance-klasse gedoopt. Dat gebeurde door Titia Siertsema, bestuursvoorzitter van Fonds Nieuwe Doen. Opdrachtgever Coastwise Offshore Services gaat deze COS Master inzetten voor het vervoer van personeel en materiaal naar en van windmolenparken.
Het ruim opgezette aluminium schip biedt ruimte aan 31 passagiers en 5 bemanningsleden. Dit is een forse capaciteitsvergroting ten opzichte van bestaande crew tenders. Die kunnen doorgaans 12 tot 24 passagiers vervoeren. Verder kan er nog 22 ton deklading mee, zoals materialen en uitrusting voor de bouw en het onderhoud van windmolens op zee.
Romp
In de speciaal hiervoor ontwikkelde rompvorm worden de goede eigenschappen van een schip met een enkele romp gecombineerd met de gebruikersvoordelen van de catamaran met een dubbele romp. De vorm van de romp en de gewichtsverdeling maken de inzetbaarheid fors groter en bovendien wordt 20 procent brandstof bespaard.
Naast de besparing op brandstof stoot dit schip veel minder NOX uit wettelijk is voorgeschreven. Het mogelijk te varen op 100 procent plantaardige HVO. Dit geeft nog eens een CO2-reductie van 90 procent. Inmiddels is bij Next Generation Shipyards de bouw van het tweede schip voor Coastwise Offshore Services in volle gang.
Meer dagen inzetbaar
De inzetbaarheid van de COS Master is hoger dan die van vergelijkbare schepen. Albert Keizer, directeur van NG Shipyards legt uit: “Uitgaande van de gemiddelde Noordzee-condities over de laatste 15 jaar is de NG Endurance zeker 50 tot 60 dagen meer per jaar inzetbaar. Het schip kan namelijk bij grotere golfhoogtes nog veilig opereren. De grotere inzetbaarheid draagt bij aan het verkorten van de bouwtijd van de windparken. Hiermee kan de bouwfase van de windmolenparken verkort worden, waardoor ze eerder rendabel zijn en zeker zo belangrijk is dat daarmee ook de impact op de natuur wordt verkleind.”
“De afgelopen week hebben veel belanghebbenden de NG Endurance bezichtigd en ze toonden zich erg enthousiast. We verwachten dan ook veel van dit schip.”
www.ngshipyards.com