Een vreemde Chinese eend in de bijt

0

De in Nederland onbekende CULines, waarvan CU staat voor China United, opereert sinds 2005 als intra-Azië specialist. Met 90.900 TEU en 35 schepen staat de rederij 20e op de ranglijst. 

Hun schepen kwamen nooit in Rotterdam, totdat in 2021 de bakens werden verzet en men een 14-daagse trafiek op Europa begon. In vergelijk met de gevestigde megarederijen zijn de schepen van bescheiden formaat, maar kennelijk zijn de lucratieve vrachtprijzen aantrekkelijk genoeg om zich ook op het Azië-Europa vervoer te richten.

(foto Cees de Keijzer)

Hun schepen worden niet op de Maasvlakte gelost en geladen, maar bij Matrans in de Alexanderhaven. De terminal is onderdeel van de Matrans Group van havenondernemer Hans Vervat, die de terminal in 2019 overnam van het Zweedse SCA Logistics. 

Het betreft een terrein van 34 hectare met 70.000 m² aan opslagloodsen en 1100 meter diepwaterkade. Ooit was daar de containerterminal van Sealand en zo komen er nu opnieuw grotere containerschepen. 

De Ren Jian 15 kwam 2010 in de vaart en heeft capaciteit voor 4.380 TEU. Het schip is 260 bij 32,30 meter en had bij binnenkomst een diepgang van 11,60 meter. Het in het op Hainan gelegen Haikou geregistreerde schip haalt 20 knopen. 

Een van de laadhavens was Ningbo-Zoushan, dat al enkele jaren te boek staat als de grootste haven ter wereld. De tegenover elkaar gelegen havens fuseerden in 2016 en hadden in 2021 een ladingdoorzet van 1,22 miljard ton, wat ruim tweeënhalf keer zoveel is als de jaarlijkse overslag in Rotterdam. 

tekst: Cees de Keijzer
namens World Ship Society.

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.