Een achtbenig hijspaard

0

Het grootste kraanschip ter wereld kwam voor de eerste keer naar Rotterdam. De kranen kunnen elk 10.000 ton tillen en in tandem kan dat, tot een bepaalde hoek, zelfs tot 20.000 ton. De Sleipnir meerde af op de Heerema-locatie achterin het Calandkanaal.

Het platform rust op een achtpotige constructie, reden waarom het hijspaard is vernoemd naar de achtvoetige hengst uit de Noordse mythologie. Zo wordt de traditie in ere gehouden om schepen te vernoemen naar noordse goden. Heerema heeft ook nog de Thialf, Balder en Aegir.

De Sleipnir werd gebouwd door Sembcorp Marine in Singapore en kwam, na uitvoerige tests, medio 2019 in de vaart. Het kraanontwerp is van Huisman en de kranen zijn getest op 11.000 ton, een overbelasting van 10 procent.

De voortstuwing met acht thrusters van elk 5,5 MW is goed voor een snelheid van 10 knopen. De dieselgeneratoren hiervoor zijn dual fuel en geschikt voor zowel MGO als LNG. Het kraanschip van 220 bij 100 meter opereert onder Panamese vlag. De stabiliteit wordt gewaarborgd door te (ont)ballasten met acht ballastpompen van elk 3.500 m³ per uur. De kraanhaken van 4 meter wegen elk 120 ton.

Er is accommodatie voor 400 personen en de maximumsnelheid op de proeftocht bedroeg 13 mijl per uur. Na oplevering ging de Sleipnir full speed naar de Middellandse Zee. Daar wachtte voor de kust van Israël de eerste hijsklus, die voor zo’n 500.000 dollar per dag onder een deadline was aangenomen. Niet alleen de deadline werd gehaald, maar ook een nieuw offshore hijsrecord met 15.300 ton.

Daarna volgden klussen in Brazilië en Trinidad en onder het motto ‘een goed begin is het halve werk’ is het orderboek al gevuld tot 2021.

tekst: Cees de Keijzer
fotografie: Arjan Elmendorp
www.wssrotterdam.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.