- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDuwboot Toba: made by professionals

Duwboot Toba: made by professionals

- Advertentie -

Delen

Chemgas, transportaanbieder van vloeibaar gas sinds 1965 over zoet en zout water, neemt de duwboot Toba in gebruik. Aan het ontwerp, de tekening en engineering hangt een label van de Bezemer Group uit Dordrecht. Shipyard Constructions Hoogezand nam de cascobouw voor zijn rekening. Maprom Dordrecht verzorgde de lagering van de asleidingen en Olthof Capelle aan den IJssel IJssel realiseerde de afbouw in samenwerking met Gecap-Electro.

De 29,50 x 11,20 meter grote Toba is een kopie van de al in gebruik genomen Thera. De duwboot heeft een geavanceerde technische uitrusting, die in combinatie met het veiligheidsbewustzijn van medewerkers de zekerheid die gastransport vraagt garandeert. Chemgas werkt permanent met een geïntegreerd systeem van kwaliteits-, veiligheids-, gezondheids-, milieu- en arbeidsomstandighedenbeleid. De inrichting en uitvoering van de schepen zijn overeenkomstig dit firmabeleid. Betreffende leveranciers, materiaal en inbouw kiest Chemgas voor bedrijven waarmee reeds een langjarige relatie bestaat. De technische regie bij Chemgas is in handen van Tiemen Soer.

Olthof
Praten over de afbouw van de Toba brengt ons naar Olthof waar het mts Opalin net vertrekt. “In enkele dagen hebben we hiervan de bakboords-Mitsubishi voor een nieuwe gewisseld”, vertelt Edo Dolfin. Hij is sinds vorig jaar algemeen directeur van Olthof en heeft samen met technisch directeur Martin Schenk de dagelijkse leiding.
We komen voor de Toba en vragen welke motoren Olthof als Mitsu­bishi-distributeur heeft ingebouwd. Dolfin: “Ofschoon de constructies en overige equipement zijn uitgelegd voor zwaardere motoren, koos Chemgas voor twee Mitsubishi S 12A2 MPTK van elk 634 kW, versterkt door Masson-koppelingen.”
“Voor boordenergie leverden en plaatsten we twee Riverline-generatorsets en voor de boegschroef leverden en plaatsten we als Doosan-dealer een Daewoo type L-126-TiH (afgesteld vermogen 295 kW bij 2100 min-1). Ook leverden en monteerden we de complete schroefasinstallatie met Johnson rubberstaaflagers en Maprom-binnen- en buitenafdichtingen”, aldus Edo Dolfin.
In nauwe samenwerking met de technische man van Chemgas, Tiemen Zoer, is de Toba geheel door Olthof geïnstalleerd; evenals de Thera en gastankers Twister en Ty­phoon. Chemgas is een trouwe relatie, waarvoor ook veel onderhoud wordt gepleegd aan de bestaande vloot. Olthof profileert zich in totale shipservice en meent een interessante partij te zijn voor zee- en binnenvaart, met 250 meter afmeerfaciliteiten aan diepwater, en doordat de firma alle disciplines voor het afbouwen en onderhouden van een schip op één plek bij elkaar heeft.

Bezemer Group
Voor het ontwerp en de veiligheidsaccenten van deze Toba zitten we bij Dick van Dijk van de Bezemer Group aan het bureau. Van Dijk komt reeds veertig jaar op de werkvloer van de zee- en binnenvaart en is ook kind aan huis bij de offshore en baggerwereld. “Reeds sinds 1983 krijgen wij klussen van Chemgas voor nieuwbouw en aanpassing. Bezemer is bij Chemgas ‘aan boord’ als werktuigbouwer.”
“Wij tekenen het schip, evenals de voorstuwingslijn. Ditmaal met gebruik van AMW-schroeven, Van de Giessen-straalbuizen en Van der Velden-roeren. Alle schema’s, berekeningen en materiaalkeus presenteren we compleet aan Chemgas, waarna de firma voor de cascobouw kiest voor een scheepswerf. Tijdens de bouw houden we naast Olthof, Maprom en andere installateurs en leveranciers, de vinger aan de pols voor een perfect product.”
Bezemer Dordrecht Engineering is een onafhankelijke advies- en constructie bureau, dat zich bezighoudt met het ontwerpen, berekenen en tekenen van werktuigbouwkundige installaties. De Bezemer Group is eveneens allround in engineering. Voor geavanceerde kabel- en pijpenleggers-equipement weet de offshore business de firma te vinden. Bezemer gaat van klein tot heel groot. Onder andere met hydraulic linear winches tot 1000 ton trekkracht. Ook wanneer het zogenoemd pipe pulling betreft, zijn er 200/356 tons winches met 2700 meter 90 millimeter staaldraad beschikbaar. Materiaal ontwikkelen voor een operatie op een paar duizend meter diepte of een dampretourberekening voor de tankvaart blijft een uitdaging.

Maprom
Bij de materiaalkeus van Chemgas speelt Maprom uit Dordrecht sinds 1995 eveneens een vaste rol. De Toba en andere schepen van Chemgas draaien op Maprom gesloten watergesmeerde schroefaslagering en afdichtingen. Het is materiaal dat milieuvriendelijk, duurzaam, betrouwbaar, eenvoudig en, zonder calamiteit, vrijwel onverslijtbaar is. 
Maproms mede-eigenaar Marinus van Vliet, komt meteen met een voorbeeld van een duwboot met 228.000 draaiuren, een leeftijd waarbij motoren allang met pensioen zijn. “Aan de schroefasloopbussen en lagers van deze installatie is nog niets gedaan! Recentelijk controleerden we een redelijk nieuw koppelverband in het dok met al weer 60.000 uren op de teller en ook hier vertoonde de schroefasinstallatie met de staaflagers nauwelijks slijtage. Bij Chemgas hebben ze soortgelijke ervaringen.”

Naast levering van lagers en afdichtingen legt het 43 jaar oude Dordtse bedrijf zich toe op de levering van complete afbouwpakketten en fenders. Waar in het begin van het bestaan alleen componenten werden geleverd, berekent, tekent en levert het bedrijf de laatste jaren complete afbouwpakketten van koppelflens tot schroef. Maprom ontwikkelt, tekent, realiseert, begeleidt en levert wereldwijd.
“Sinds een aantal jaren neemt de vraag van alle grote voortstuwingsleveranciers naar watersmering toe. Niet alleen voor de binnenvaart maar met name voor de zeegaande markt is de vraag naar watersmering toegenomen. Door de lange onderhoudscyclus van vijf tot tien jaar kiezen veel klanten voor de milieuvriendelijke oplossingen van Maprom en komen ze voor nieuwbouwprojecten altijd terug. Met een standaard-range van 90 tot 1050 millimeter diameter hebben we een antwoord voor elke installatie”, zegt Marinus van Vliet.
Immers ’s werelds twee grootste rivierijsbrekers met een vermogen van 54 MW en drie assen van 980 millimeter varen ook met schroefaslagerinstallaties van Maprom. “Naast schroefasinstallaties zijn we ook goed in fenders. We mochten de rubberfenders op de duwknieën van de Toba eveneens leveren.”
De Dordtse firma staat in het adresboek van ondernemingen uit de zee- en binnenvaart, offshore, baggerij en ijsbrekers die duurzame kwaliteit claimen. De Toba is made by professionals!

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -