De Duitse vaarwegbeheerder gaat in Emmerich en Kalkar twee nieuwe aanlegplaatsen realiseren met in totaal 80 ligplaatsen. De planning is onlangs van start gegaan.
De binnenvaart vraagt al langer om meer ligplaatsen op de Rijn Omdat er in de talrijke natuurgebieden langs de Rijn geen extra ligplaatsen kunnen worden aangelegd, gaat men in Kalkar en Emmerich voormalige grindwinningslocaties gebruiken.
Rheinauhafen Keulen
Ook in de Keulse Rheinauhafen hebben binnenschepen over enkele maanden weer meer mogelijkheden om te liggen. De ligplaats aan de linkeroever tussen Rijn-kilometers 685,9 en 687,3 wordt gemoderniseerd.
Deze kan sinds begin 2018 nog maar beperkt worden gebruikt door het verbod om er vast te maken. In 2019 kwamen de stad Keulen, HGK en de vaarwegbeheerder overeen de ligplaats te moderniseren. Er kunnen tien schepen liggen. De voorbereidingen voor de modernisering starten in mei.
Nog alle ruimte
Met het aanleggen van extra ligplaatsen wil de Duitse vaarwegbeheerder beter gebruik kunnen maken van de Rijn als transportweg. Zelfs bij een verdubbeling van de huidige goederenvolumes zou de capaciteit van de rivier voor de scheepvaart nog niet uitgeput zijn.
Vorig jaar daalde de vervoerde tonnage op de Neder-Rijn met 8 procent naar 130 miljoen ton. Dat was nog minder dan in het laagwaterjaar 2018. Vanzelfsprekend speelde corona hier een grote rol in. Veel productiebedrijven in Duitsland moesten hun activiteiten tijdelijk staken.