File filtert haast en zelfs op zaterdag is het weer zover. Vertraagd komen familie en genodigden 17 mei aan de kade in Werkendam. Eenmaal compleet gidst Ronald Somers zijn gasten over de door Veka “sleutel op de deur” opgeleverde tanker. We ervaren 135 x 15 meter functie/veiligheid van boeg tot spiegel in de lak, achttien tanks, totaal 6.800 cbm, 6.280 ton op 4.30, uitgerust met tweemaal Mitsubishi, Werkina-elektriciteit, van comfort voorzien door Willemsen en last but not least: walkapitein Ben Grootenboer hield de vinger aan de pols. Indrukwekkend, grootscheeps, keurig afgeleverd!
Kijken en luisteren naar aalmoezenier Bernard van Welzenes tijdens een scheepsdoop beweegt het gemoed. Het is een bewijs dat schip en bemanning de belevingswereld van genodigden aanspreken. Immers: voor de bouw en exploitatie is risico genomen en door de opdrachtgever evenals de makers hard gewerkt.
Doopvrouw Lies Vangeel.
Moed
Vandaag is het 22 graden, strak blauw en Van Welzenes is er om de Somtrans XXVIII te zegenen, maar eerst geeft hij het voortouw aan de doopvrouw Lies Vangeel. Met een charmante zwier begeleid door: ‘Ik wens u en bemanning behouden vaart’, slaat de champagnefles bruisend aan scherven. Applaus echoot in de Biesboschhaven.
Peter Versluis pakt de microfoon en bedankt Ronald Somers voor het vertrouwen dat Veka deze Somtrans XXVIII mocht realiseren, de volgende reeds in afbouw is en er daarna nog één of twee op het programma staan. En dat in een tijd van economische tegenspoed. Zoiets vergt moed en visie! Als metafoor voor het zakeninstinct van zijn opdrachtgever noemde Versluis “de witte raaf” die de windtunnels vindt om tot zijn doel te komen.
Optimaal veilig materiaal
Op de vraag wat de Somtrans-filosofie ten aanzien van nieuwbouw is in een tijd waarin overcapaciteit heerst, zou Ronald Somers tijdens het drink and walking dinner in restaurant De Waterman opmerken: ‘We streven in het segment grote schepen sterk te zijn in de markt. Onze opdrachtgevers hebben er werk voor; wij bieden hen optimaal veilig materiaal en trachten ons werk zo goed mogelijk te doen. Het is daarom dat we reeds veertien schepen van 135 meter in de vaart hebben.’
(foto’s Johan de Witte)
‘Voor een deel varen we met Tsjechische medewerkers. Sommigen van hen zijn reeds meer dan vijftien jaar in onze dienst. Nieuwe mensen krijgen eerst een interne opleiding waarbij het accent ligt op taal! ‘Voor afvloeiing van tonnage hebben we met Veka de overeenkomst om enige enkelwandige schepen naar overzeese bestemmingen te verkopen.’
Mitsubishi
Voor de technische man van de firma, Ben Grootenboer, is dit inmiddels het vijftiende nieuwbouwschip. Routine? Ja dat wel, niettemin ontwikkelen techniek en materiaal voortdurend; uitvoering is altijd weer anders. De grootste veranderingen zijn hier wel de Mitsubishi-motoren. Voor Ronald
Somers – fan van ABC – zijn de Mitsubishi’s van Koedood een première. Eveneens afwijkend is de stuurhut van Wessels en de betimmering van Willemsen Interieurbouw. Somers, altijd met accent op bemanningscomfort en ieder schip een ander karakter te geven, switchte naar strak en zwart-wit. Huisleverancier Dik den Hollander accentueerde de stijl met modern materiaal.
Wat betekent groen voor Somtrans?, vragen we Grootenboer. ‘Zo veel dat we met het oog op volgende nieuwbouw de ins and outs onderzoeken betreffende 100 procent gas, dual fuel of gasolie in combinatie met hybride voortstuwing. Natuurlijk voeren we inmiddels de installaties zodanig uit dat het een Green Award rechtvaardigt. Betreffende gas willen we eerst zekerheid van een bunkerstation.’
Zijn telefoon onderbreekt ons gesprek over het Somtrans Shipdocs- systeem, waarin alles van schepen, papieren, veiligheid, onderhoud en medewerkers ligt opgeslagen. Elke maand worden de basisveiligheidsoefeningen aan boord geregistreerd, begeleid door foto’s. Vanaf het kantoor kan er worden ingelogd op Shipdocs.
We lopen nog even over dek en zien onder andere een fraaie stuurhut van Wessels, pompen van Kampers en John Deere voor de Veth boegschroeven en het pompbedrijf. Van der Velden-roeren houden de Somtrans XXVIII in het vaarwater.
De politiek aan boord
Op campagne voor de Europese verkiezingen bezocht Cora van Nieuwenhuizen scheepsbouwer Veka in Werkendam. De nummer 2 op de lijst voor de VVD was in gezelschap van partijgenoot en minister van Economische Zaken Henk Kamp.
Peter Versluis presenteerde met de Somtrans XXVIII als visitekaart wat scheepsbouw en binnenvaart vandaag de dag betekenen. Zoals we uit vorig nieuws vernamen heeft Kamp onder andere zorgen over Shipyard Peters en bijvoorbeeld dat Nederlandse scheepsbouwers (zoals Barkmijer) tegen concurrerende subsidies aanlopen. Over dat buitenlandse opdrachtgevers bij order 20 procent betalen en daarna zonder interimbetalingen het restbedrag eerst bij oplevering, kwam Kamp bij Veka eveneens zijn licht opsteken. Bij grote projecten zou een overheidsgarantie voor tussentijdse betalingen de scheepsbouwsector helpen.
Nadat het gezelschap van boord was, lag de Somtrans XXVIII onmiddellijk op koers naar de terminal.