- Advertentie -
- Advertentie -

Banken

- Advertentie -

Delen

2-wekelijkse column, geschreven door Michel Gonlag.

In 2007 verwachtte zowel de ING Bank als de Rabobank rozengeur en maneschijn voor de sector binnenvaart. De economie en (dus) de vraag naar vervoerscapaciteit groeiden en de nieuwe schepen waren niet aan te slepen. In onze boekenkast op kantoor staat een indrukwekkende rij boeken met ingebonden jaargangen van de Binnenvaartkrant en omdat we proberen aan zo veel mogelijk nieuwe schepen aandacht te schenken, worden edities lijviger naarmate er meer nieuwe schepen in de vaart komen. De boeken van jaargangen 2007 en 2008 zijn bijna niet te tillen.

Opmerkelijk is dat 2009 ook nog zo’n dik boek opleverde. De crisis had in 2009 heftig om zich heen gegrepen en de eigenaren van een deel van de prachtige nieuwe drogeladingschepen deden in decem­ber van dat jaar een dappere poging een ‘spontaan’ samenwerkingsverband op te zetten. De European United Barge Owners (EUBO) kreeg  nooit de kans zich te bewijzen. We hebben nou eenmaal een autoriteit in Nederland, die marktmacht van schippers verdacht vindt, ook in tijd van crisis.

De banken constateerden in 2009 terecht dat de investeringsgolf van eerdere jaren de binnenvaart nu niet echt hielp (er liepen nog steeds nieuwe schepen van de band, vandaar die dikke verzamelband van de Binnenvaartkrant in 2009). Saillant is dat de banken daar zelf een aardig handje in hebben gehad, zowel in de investeringsgolf annex overcapaciteit als in de krediet­crisis. Ze verzuimden het gevolg van hun daden echter te voorspellen. Dat kunnen banken namelijk net zomin als jij en ik. In feite kijken ze gewoon wat er gebeurt en trekken ze lijntjes door naar de toekomst. Als je dat in je achterhoofd houdt, kunnen zelfs de prognoses van banken nuttig zijn.

Toevallig bevinden we ons vandaag (5 november 2024) weer op zo’n gemeen schakeltje tussen verleden en toekomst. Wordt vandaag die levensgevaarlijke gek weer president van de USA of krijgen we een burgeroorlog in Amerika omdat hij niet wordt gekozen? Geen idee. Wat er ook gebeurt, invloed zal het zeker hebben op de economie en de vervoersvraag.

Met hoeveel korreltjes zout moet je dan prognoses van de banken nu nemen? Het hoeft niet slecht uit te pakken natuurlijk. De toekomst is altijd anders dan je verwacht (en zelfs dat weet je niet zeker). Zoals de toekomst in 2007 zeker niet alleen rozengeur en maneschijn bracht voor de binnenvaart. Tijdens de crisis in 2008 raadden de banken de sector aan om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden en uitdagingen, zoals overcapaciteit en fluctuaties in de vraag. Na zelf het kalf te hebben verdronken, raadden ze de binnenvaart aan de put te dempen.

Michel Gonlag
- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -