Dichtmaken bodem Julianakanaal kan van start

0
De eerste bouwkuip is klaar. Schepen kunnen veilig passeren, zo bleek uit onderzoek. (foto Rijkswaterstaat)

Er komt gang in de werkzaamheden aan het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht. De eerste bouwkuip is vorige week grotendeels leeggepompt. Aannemer Van den Herik Sliedrecht kan starten met het vernieuwen van de waterbodem van het kanaal. Maar eerst worden deze week de vissen in de bouwkuip afgevangen en naar het Julianakanaal verplaatst.

De werkzaamheden horen bij het verruimen van het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht over een lengte van ongeveer 3 kilometer. Zo maakt Rijkswaterstaat dit deel van de Maasroute geschikt voor tweebaksduwvaart (klasse Vb-schepen: schepen van 190 meter lang, 11,40 meter breed en met een maximale diepgang van 3,50 meter).

Vertraging

Het project liep meerdere keren vertraging op. Dat komt door de slechte staat van de ‘waterdichte’ bodem van het kanaal. Die lekt namelijk. Om dat te verhelpen is het budget afgelopen zomer met bijna 25 miljoen euro verhoogd.

In januari van dit jaar was aannemer Van den Herik begonnen met het verbreden en verdiepen van het laatste stuk kanaal. De werkzaamheden waren al eerder vertraagd doordat er wateroverlast ontstond voor omwonenden bij Obbicht. Het project is toen stopgezet en er is nieuw onderzoek gedaan en gekozen voor een andere werkwijze. Van den Herik heeft gekozen om “in de droge” te werken. Dit houdt in, dat bepaalde delen van de vaarweg tussen Berg en Obbicht worden drooggelegd door aanleg van tijdelijke bouwkuipen met stalen damwanden.

Het Julianakanaal. (foto Rijkswaterstaat / Flying Eye)

Veilig passeren

Dat er nu gestart kan worden met de vernieuwing van de waterbodem betekent dat de Pilot Nautische en Arbeidsveiligheid positief is afgerond. De pilot liep in oktober en november en was bedoeld om te kijken of de scheepvaartmaatregelen ter plekke zorgen voor een voldoende veilige situatie. Zowel voor de passerende schepen als voor de medewerkers die straks aan het werk zijn ín de bouwkuip.

Bij die monitoring is op negen locaties naast de bouwkuip de afstand gemeten tussen de schepen en de damwanden. Ook zijn de snelheden en mate van belading geregistreerd, de hoogte van de waterstand, de stroomsnelheid van het water naast de bouwkuip en de windsnelheid en -richting. Verder zijn ervaringen van schippers en bouwers verwerkt via een online enquête.

 

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.