De openstelling van een verbreed Julianakanaal is uitgesteld van eind 2024 naar eind 2027. De oorzaak moet gezocht worden in de slechte staat van de waterdichte bodem van het kanaal. Er is een lekkage in die bodem ontstaan. Om verder te kunnen werken is het noodzakelijk, dat de lekkage eerst wordt dichtgemaakt. Om dit te kunnen bereiken is het budget met bijna 25 miljoen euro verhoogd. Dit berichten minister Mark Harbers en staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.
In januari 2022 is aannemer Van den Herik uit Sliedrecht begonnen om in opdracht van Rijkswaterstaat het Julianakanaal te verbreden en te verdiepen om het geschikt te maken voor klasse Vb binnenschepen. De werkzaamheden waren al eerder vertraagd doordat er wateroverlast ontstond voor omwonenden bij Obbicht. Het project is toen stopgezet en er is nieuw onderzoek gedaan en gekozen voor een andere werkwijze.
Aannemer Van den Herik heeft gekozen om “in de droge” te werken. Dit houdt in, dat bepaalde delen van de vaarweg tussen Berg en Obbicht worden drooggelegd door aanleg van tijdelijke bouwkuipen met stalen damwanden waarlangs schepen kunnen blijven varen.
Invaart Julianakanaal gevaarlijk
Uit onderzoek is jaar gebleken dat de invaart van het Julianakanaal ter hoogte van Maastricht gevaarlijk is voor grote binnenschepen, vooral in tijden van hoge afvoeren op de Maas. Ook diep geladen schepen moeten hierdoor blijven wachten en hebben daardoor reistijdverlies. De vaarroute is daardoor onbetrouwbaar en kan voor langere tijd gestremd zijn, wat tot schade kan leiden in de hele economische keten. Dan zijn er nog andere knelpunten op de vaarweg zoals de moeilijke passeerbaarheid van vele bruggen in Maastricht en het eenrichtingsverkeer voor grote schepen in delen van het Julianakanaal.
Om de veilige toegang van klasse Vb-schepen op de Maasroute mogelijk te maken bij hogere afvoeren hebben de bewindsleden opdracht gegeven om de drie nautische veiligheidspunten bij de invaart van het Julianakanaal in Maastricht te onderzoeken en nadien te plannen. Hierbij hoort ook afstemming met de gemeente Maastricht over het oplossen van deze nautische knelpunten tussen de Wilhelminabrug en de Noorderbrug in relatie tot de toekomst van de spoorbrug (Lanakerbrug) bij Maastricht.
Tekst Noud van der Zee