Rijkswaterstaat en Van den Herik Sliedrecht zijn gestart aan de laatste fase van de verruiming van het Julianakanaal tussen Berg aan de Maas en Born. Er worden weer bentonietmatten uitgerold; dit keer in de Westelijke voorhaven bij Sluis Born.
Die fungeerde als een tijdelijk slibdepot omdat al het vrijgekomen slib uit het kanaal niet meteen kon worden afgevoerd. Het depot is inmiddels leeg zodat er bodembescherming kan worden aangebracht. Naar verwachting worden de werkzaamheden in de eerste helft van december afgerond.
Nieuwe meerpalen
Het gaat om een gebied van zo’n 25.000 m2. Het duurt ongeveer zes weken om de bodem te voorzien van matten, grind en breukstenen. Op de stenen komt een laag beton om ze goed op hun plaats te houden. “Dat is nodig omdat we hier te maken hebben met een aanmeerplaats voor de scheepvaart”, aldus Rijkswaterstaat. “Door het aan- en afmeren ontstaan er flinke krachten op de stenen.”
De oude betonnen meerpalen in dit deel van het kanaal waren toe aan vervanging. Van Den Herik heeft de acht oude kolossen verwijderd en brengt eenzelfde aantal nieuwe meerpalen aan. Die zijn van staal en voldoen aan de nieuwste richtlijnen. Ook de auto-afzetplaats die hier in 2024 moest wijken voor de werkzaamheden komt in een nieuwe en betere variant terug. Dat gebeurt binnen afzienbare tijd, belooft Rijkswaterstaat.