- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDe Brexit lost op in het kielzog van de George Eliot

De Brexit lost op in het kielzog van de George Eliot

- Advertentie -

Delen

Mps George Eliot is gerealiseerd vanuit de filosofie dat dingen efficiënter en mooier  kunnen. Elk nieuw schip heeft weer een unieke uitvoering op onderdelen. Noem het technische evolutie. De wens van de opdrachtgever prevaleert voor Scylla. Wetgeving, navigatieapparatuur, brandstofverbruik, veiligheid en milieu liggen daarbij onder het vergrootglas. Qua ontwerp is de George Eliot een kopie van de uit 2015 daterende Jane Austen, echter deze heeft vier kamers minder… ofwel meer ruimte voor luxe. De George Eliot is een duurzame ‘creatie’ die op de ‘catwalk’ van Riviera Travel internationale faam zal oogsten.

Het 110 x 11,45 meter grote casco is in Servië op Shipyard Vahali gebouwd, door Dolderman met Caterpillar- en Veth Jet-voortstuwing ingebouwd en Scheepstimmerbedrijf Da-Capo realiseerde comfort.

Voor concept, vormgeving en beleving is Scylla onderscheidend, weten ze bij Riviera Travel. Schepen een karakter geven dat aansluit bij de range is voor een touroperator essentieel. Natuurlijk hebben Robert en Arno Reitsma medewerkers in hun Scylla-team die erop uit zijn het merk en de identiteit van hun klanten te positioneren. Inmiddels heeft Scylla acht schepen – in een vloot van dertig – die met de Riviera-vlag varen. Op de Rijn ligt Riviera Travel met haar hoeveelheid gasten voorop.

 

Trainen

Zo’n lounge dempt de hectiek van de buitenwereld; de rust overvalt je en met de zon als boodschapper van de lente ruikt het naar vakantie. Wanneer Vladimir de koffie met een glas water serveert als een ervaren hotellier, werkt dat sfeerverhogend. Een vruchtbaar podium voor een interview.

Op de rivier passeert een cruiser de afbouwkade. “Dat schip is bemanning aan het trainen”, informeert André Reitsma, die inmiddels is aangeschoven. Als mentor volgt hij samen met zijn echtgenote de ontwikkelingen van Scylla. “Opleiding krijgt prioriteit. Een schip mag dan op water drijven, de firma ‘drijft’ op haar medewerkers. Bekwame bemanning die de veiligheid bevordert, is in de branche onmisbaar.” Robert vult aan: “In het voorseizoen doen we er al het mogelijke aan om een nieuwe crew in te werken en op hun geschiktheid te beoordelen.”

De familie Reitsma.

Trotse samenwerking

Uitstraling en professionaliteit, daar draait het om. Al 45 jaar presenteert Scylla zich als trendsetter in de rivercruise-business. Het eerste mps Scylla realiseerde Reitsma met de ombouw van de sleepboot Damco 21. Daarna volgde de destijds splinternieuwe Zwitserland, inclusief een revolutionair zwembad. De relatie van André Reitsma met Dolderman dateert uit 1962 met het vrachtschip Triton.

Scylla is trouw aan haar leveranciers: Staal Gorinchem, BAM en Kampers staan al decennialang prominent op de nieuwbouwagenda. Sinds 1977 wordt met Da-Capo samengewerkt. In de nieuwe opzet van Da-Capo, in 1994 met Huib Duizer en Wout Egas aan het roer, zijn er 31 cruisers aan Scylla opgeleverd. Dan leer je iets van elkaar, is de groei gemeenschappelijk en kom je tot een concept dat zijn waardering in de markt heeft gevonden. Ofwel topkwaliteit die zich bewijst in duurzaamheid en verkoopwaarde.

“Als Scylla hebben we lof voor de prestatie en zeggen we dankjewel aan Huib en Wout voor al die jaren van harmonieuze samenwerking. Het werkoverleg nam nooit langer dan een kwartiertje in beslag. Vooral ook bedankt voor de gezelligheid. Hierbij wensen we Arjan de Vos en Ron van Meteren eveneens veel succes met de overname van Scheepstimmerbedrijf Da-Capo. Scylla continueert en wij hopen dat Da-Capo zorgt voor een naadloze voortgang.”

Arjan is als projectleider sinds 1987 aan Da-Capo verbonden. Ron heeft sinds 2013 gewerkt als hoofd technische en facilitaire zaken bij Van Noordenne Staal.

Met een boek en een glas wijn

De George Eliot heeft zeventig kamers met ‘garantie’ voor een goede nachtrust. Een schuifpui met zicht langs Rijn en Donau, het badkamercomfort, gecontroleerd klimaat plus reisinfo en internet op de kamer. Tel daar de verwennerij door haute cuisine bij op en dat alles maakt cruisen tot genieten. In de aft-lounge van de George Eliot met een boek en een glas wijn lost de Brexit op in het kielzog.

Het schip wordt fluisterstil voortgestuwd door twee Caterpillar-motoren met eveneens in geel uitgevoerde Veth Z-drives! Er is tweemaal 400 kVA aan energie plus een noodaggregaat van 210 kVA aan boord. Van Tiem Electro installeerde het schip, evenals de apparatuur. De stuurhut is van Kampers. Het interieurdesign heeft een Engelse touch en vanzelfsprekend is de cabin-kitchen uitgevoerd met een ‘watercooker’ voor het traditionele kopje thee.

Op vrijdag 22 februari liep de George Eliot vol met gasten, leveranciers en medewerkers  voor het traditionele vaarrondje met speeches en een champagnetoost op de goede vaart. De kapitein kreeg hierbij de sleutel van het schip. En zoals gebruikelijk rolt er intussen bij Shipyard Vahali in Servië weer een ‘inbouwvriendelijk’ casco van de slipway met het Scylla-label.

tekst en foto’s: Johan de Witte

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -