Mts Monford is van de bucketlist

0

Altijd gefocust op de kwaliteit van een casco zien we keurig laswerk, stuiken en plaatvoering. Hinderlijk slijpwerk ontbreekt, spanten verschuilen zich onderhuids en secties onderbreken niet de lijn in de bergplaat. Aan dek blijft ondanks de regen nergens water staan. Machinekamer strak, onderkant dekhuis héél strak… conclusie: dit product uit China heeft een Oost-Europees kwaliteitsmerk. Ofwel: mts Monford is een mooie, indrukwekkende 135 x 15 meter!

“We hebben ons daarvoor ingezet door met een team surveyors onderzoek te doen naar werven in China, met als reden de volle orderportefeuilles van werven in Oost-Europa. Levertijden voor opdrachtgevers werden ongemakkelijk lang”, aldus Wim Driessen van turnkey leverancier RensenDriessen Shipbuilding.

“Op pad met checklijsten hebben we verschillende werven beoordeeld. De kunst is om de beste uit te zoeken. Ervaring in Chinese scheepsbouw lag alweer jaren achter de rug en dat China snel verandert, is bekend. Het was dus zaak het management, leverantieschema, de faciliteiten en kwaliteit te beoordelen. Een werf in Nanjing onderscheidde zich in management en toonde een nauwkeurige productie.”

 

Victrol Chartering

“Als opdrachtgever van de Monford heeft Olivier De Smedt zelf een aantal keren poolshoogte genomen en onze surveyors volgden het bouwproces permanent. De afbouw is bij Dolderman Motoren in goede handen. Het ontwerp komt uit eigen huis. Het resultaat mag gezien worden.”

De Monford is de vierde op rij. Voor een volgende serie is RensenDriessen reeds met een aantal geïnteresseerden naar China geweest.

“Over 20 minuten ben ik er”, zegt Olivier De Smedt, die een paar keer per week naar Dolderman ‘vliegt’ voor overleg, om eens iets te regelen en voor inspectie vanzelfsprekend. Druk-druk is zijn dagelijks schema waarin hij zijn firma iBarge op koers houdt en
altijd ready is for an extra mile.

Van containertransporten tot breakbulk, projectlading tot door-to-door delivery is de business. iBarge onderhoudt ook een dage­lijkse shuttle tussen linker- en rechteroever. Met ‘je moet zaken spreiden’ stond een tanker al tien jaar op zijn bucketlist.  Een informeel gesprek met Victrol Chartering legde de kiel voor de Monford.

 

Ambitie

Olivier De Smedt: “Voor China waren we eerst wat huiverig, maar diverse bezoeken en de belofte voor een permanente supervisor overtuigden. Met Wim Driessen is het reeds het vierde schip dat we bouwen. Ook de relatie met Dolderman is niet nieuw. Dat zijn betrouwbare en professionele mensen die weten welke kwaliteit bij turnkey hoort!”

De volgende wordt het containerschip Denford, dat in de zomer deze kant op komt. Werf en inbouw zijn ‘van hetzelfde laken een pak’.

Aan het roer van zijn schip dacht Olivier in 2010: “Ik wil wat dichter bij de industrie en klanten staan.” Hij stapte aan de wal en dook de bevrachting in.

Na jaren van vallen en opstaan en samenwerking staat er nu stevig logistiek bedrijf. Voor vervoers­zekerheid is er vanaf het begin aan een eigen vloot gebouwd, en het ‘huis is nog niet af’.

Rondje Monford

Voorop tweemaal Veth-Jet, gevoed door gele energie! Er zijn achttien tanks met negen Bornemann-pompen van EPS. Aan het leidingwerk hangt het label van RuGoTech. Er is een controlehuis in het midden en vanzelfsprekend is deze tanker ADN 2019 uitgevoerd.

De Kampers-stuurhut en betimmering van Verveer genereren bij de bezoeker een ‘wow’-reactie. Blommaert leverde bepaald geen standaard mast; inclusief functie en apparatuur heeft deze het imago van een kunstwerk, chique in grijze, transparante autolak gespoten.

Werkina installeerde de elektrische equipment. De voortstuwing van deze 6.000 ton grote mts Monford: tweemaal 12 cilinder Caterpillar.

Proefvaart

Op 30 januari draait de Monford de Kil in met bestemming Volkerak, meldt kapitein Pieter Kooijman aan de post. De verkeers­leider denkt: die kennen we nog niet. Zijn harde schijf raakt verhit van nieuwe data. Begrijpelijk want nieuwbouw en naamwisselingen in de binnenvaart draaien op volle toeren en voorkomen dat ze bij het kadaster achteroverleunen.

Natuurlijk is de proefvaart onder Lloyds supervisie geslaagd. Terug naar Dolderman voor een paar puntjes, wat timmerwerk, daarna de vlag van Victrol Chartering in de mast, waarmee de vloot is uitgebreid met een tanker.

tekst en foto’s: Johan de Witte

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.