De slot-opera van de Duitse componist Wagner heet Parsifal. Volgens recensenten is de opera erg langdradig. Ze stellen dat waar Mozart een halve seconde voor nodig heeft, Wagner daar vijftien minuten over doet. Het was de laatste opera van de componist, dus waarschijnlijk was hij aan het afbouwen.
Over afbouwen gesproken: Concordia Damen Shipbuilding heeft de opdracht voor de seriematige (af)bouw van veertig LNG-tankers. Maar liefst anderhalf jaar is er gewerkt aan de ontwikkeling van het innovatieve en duurzame binnenvaartproject dat de naam Parsifal kreeg. Na een geslaagde proefvaart op 2 december is de eerste tanker in de vaart gekomen.
Het gaat in deze spraakmakende opdracht om tankers met een afmeting van 110 x 11,45 meter, een LNG-voortstuwingssysteem met een lage emissie en een zeer geringe diepgang (2.800 ton op 3,25 meter). In het ontwerp is rekening gehouden met de mogelijkheid dat batterijpakketten op termijn de LNG-aangedreven generatorsets kunnen vervangen. Het eerste schip krijgt de naam Blue Marjan, waarvan Marjan van Loon, directeur van Shell Nederland, de naamgeefster is.
Kladovo
Het casco is afkomstig van de Servische werf in Kladovo, waar het casco al voorzien is van leidingwerk, koelsysteem, boegschroef en hekbuizen. Eveneens worden in Servië de casco’s volledig geconserveerd door Cornet Service uit Werkendam.
Dankzij de enorme ervaring van Concordia Damen met de bouw van binnenvaartschepen werd op de Servische scheepswerf getoond hoe er efficiënter met staalplaten gewerkt kon worden. Het leverde een besparing op van 2 procent en dat scheelt op een opdracht als het Parsifal-project veel.
Eenmaal in Nederland wordt de afbouw onder regie van Concordia Damen verricht door CCM3, de afbouwpartner die al meer dan vijf jaar ervaring heeft met het installeren van motoren, pompen en leidingwerk in schepen van Concordia Damen. Na de oplevering worden ze door Shell gecharterd en geëxploiteerd door de VT Group en de Nederlandse tak van het Cypriotische scheepsmanagementbederijf Marlow Navigation.
De tankers gaan minerale oliën vervoeren tussen Antwerpen, Amsterdam en Rotterdam en diverse Rijnbestemmingen. De investeringstak van de Amerikaanse bank J.P. Morgan wordt eigenaar van de schepen.
Geringe diepgang
Freight Trading Manager Martin van Veen van Shell legt op de website van Concordia Damen uit waarom voor de werf is gekozen: “Deze Werkendamse scheepswerf heeft in de praktijk bewezen zeer efficiënte en duurzame schepen te kunnen bouwen. Daarnaast hebben ze de nodige ervaring met het bouwen van schepen met een geringe diepgang, wat van belang is voor dit project. De binnenvaart speelt een belangrijke rol in de levering van producten van Shell in Europa. Door gebruik te maken van schepen die zelfs met laag water kunnen leveren, kunnen wij ons serviceniveau hoog houden. Gecombineerd met het gebruik van minder vervuilende brandstof geeft dit ons een mooie positie op de Europese binnenwateren.”
Het scheepsontwerp is mede ontleend aan het type Sendo Liner. Voor de tekening van de Parsifal-schepen zijn diverse details van dat ontwerp overgenomen en sommige aangepast aan de wensen van de klant. De KNVTS (Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied) koos de Sendo Liner in 2019 als schip van het jaar. In het juryrapport stond: “Bij het ontwerp van het schip is zowel uitgebreid aandacht besteed aan het zo efficiënt, zuinig en schoon mogelijk maken van het schip als het toekomstbestendig maken, zodat het over zijn hele levensduur een koploper kan zijn op het gebied van emissiearm varen. Daarbij heeft Concordia Damen zich onderscheiden door de uitgebreide optimalisatie van de scheepsvorm.” Tekst die uitstekend past bij de Parsifal-schepen.
Trots
Concordia Damen-directeur Chris Kornet en technisch directeur en projectleider Bert Duijzer zijn trots en dankbaar dat de opdracht voor de bouw van veertig LNG-voortgestuwde schepen aan het bedrijf is gegund. Ze zien het opnieuw als een waardering voor hun inzet voor meer duurzaamheid in de binnenvaart.
Trots is ook Peter Nieuwveld, projectmanager bij MAN Rollo, onderdeel van Pon Holdings. Met een succesvolle Factory Acceptance Test van drie generatorensets bewees het bedrijf de uitdagingen van Stage V onder controle te hebben, waardoor het in Zoetermeer gevestigde bedrijf als een van de eerste in de maritieme industrie een volledig Llloyd’s gecertificeerde MAN Stage V-oplossing kan leveren.
De eerste levering bestaande uit twee LNG-sets van 495 ekW elk en een dieselset van 277 ekW; de LNG-sets dienen als voortstuwing en boordstroom en de dieselsets als back-up. De generatoren worden op het voorschip geïnstalleerd, met direct daarachter de 60 kuub grote LNG-tank. Alle veertig LNG-binnenvaarttankers worden uitgerust met Veth Propulsions type VSG-1200L stuurroosters en elektromotoren van 425kW.
Elke maand een tanker
Een compleet nieuw concept met een toekomstgericht LNG-stempel en aangepaste elektronica zorgde aanvankelijk voor wat oponthoud tijdens de afbouw. Dat is inmiddels opgelost en met de oplevering van de Blue Marjan is het eerste spreekwoordelijke schaap over de dam. Dan volgens er snel meer en kan er, zoals gepland, elke maand een tanker worden afgebouwd en overgedragen.
Voor de eerste vijftien tankers zijn de casco’s al gebouwd en liggen alle benodigde materialen binnen handbereik. Voor tal van plaatselijke en regionale toeleveranciers betekent de bouw van veertig binnenvaarttankers werk tot eind 2024.
Wagner had nooit kunnen bedenken dat de door hem bedachte naam Parsifal gebruikt zou worden bij wat de grootste nieuwbouwopdracht in de binnenvaartgeschiedenis genoemd mag worden.
tekst: Jan Hoek
Hoe kan het dat deze schepen wel als duurzaam worden gepresenteerd, terwijl er bij de cuiseschepen die op LNG varen de methaanemissies wel als een gevaarlijk broeikasgaslek worden ervaren door oa de Reclame Code Commissie? Wordt hier soms wel lekkagevrij LNG geleverd, of niet?