Tiende Myriam is tevens de laatste

0
Mts Myriam. (foto Media Creators)

Eigenaar Henk de Vries is de tel een beetje kwijt, maar na enig nadenken blijkt dat de onlangs bij Asto Shipyard in Raamsdonksveer afgebouwde tanker Myriam het tiende binnenvaartschip is met de naam van zijn echtgenote. En de laatste, want op de dag van de proefvaart half december op het Vuile Gat bij Willemstad werd de binnenvaartondernemer 68 jaar. Tijd voor een tandje terug, zeker als je weet dat in een relatief korte tijd een rondje nieuwe schepen is gebouwd: naast de Myriam ook de tankers Solution en Desperado.

Het vaststellen van de besteklijst (op hoofdpunten) en de rol van projectleider deed Henk de Vries bij alle drie de tankers zelf. “Hij was iedere dag aan dek en weet precies wat hij wil, maar ook wat hij niet wil. Duidelijk een vakman met veel ervaring en heel veel energie”, concludeert Asto’s directeur-eigenaar Karst van der Wiel na een tot tevredenheid verlopen afbouwperiode van de Myriam.

Interstream Barging

Al sinds 2007 varen de tankers voor Interstream Barging en de in Raamsdonksveer afgebouwde tanker vormt daarop geen uitzondering. Bij de start van de afbouw in Raamsdonksveer was Interstream Barging nog gevestigd in het nabijgelegen Geertruidenberg. Sinds 15 november heeft de binnenvaartbevrachter in vloeibare producten, zoals minerale oliën, chemicaliën en vegoil, onderdak gevonden in het voormalige kantoorgebouw van Boskalis aan de Baanhoek in Sliedrecht.

Een verhuizing van de oever van de Donge naar de Beneden Merwede. Daar beschikt de bevrachter over een 1.150 vierkante meter groot hoofdkantoor van waaruit de operationele dienst de commerciële belangen behartigt van de ruim 100 particuliere ondernemers en de 25 eigen schepen van Interstream Barging. De vloot, met een totale laadcapaciteit van ongeveer 350.000 ton, bestaat uit circa 80 CPP-tankers (clean petroleumproducts), ongeveer 30 C&S-tankers (chemicals & specialities) en zo’n 20 vegoil-tankers (vegetable oils).

Henk de Vries vaart sinds 2007 voor Interstream Barging. De familie vervoerde daarvóór 22 jaar lang granen, kolen en containers. Voor de afwisseling werd een tanker gekocht en dat beviel zó goed dat familie De Vries zich geheel richtte op het transport van chemicaliën.

Naast de Myriam beschikken ze ook nog over de in 2020 gebouwde tanker Solution, met schoonzoon Frank van Gils en dochter Vanessa als ervaren mede-eigenaren. Eveneens onder regie van Henk de Vries is de tanker Desperado (135 x 15 meter) afgebouwd, een schip dat inmiddels verkocht is.

Het roer van de Myriam komt in de vertrouwde handen van Roemeense binnenvaartschippers, die al sinds 1998 op de loonlijst van  familie De Vries staan.

Ladingpompen

Bij het transport staan twee Caterpillars 3512 van 1.521 pk elk bij 1.600 toeren garant voor een voorspoedige vaart in het ARA-gebied, met af een toe een uitstapje op de Duitse rivieren. Twee Verhaar-boegschroefinstallaties zorgen daarbij voor een prima manoeuvreerbaarheid van de tanker.

De circa 8.600 ton metende Myriam is 135 meter lang en 17,50 meter breed. Het casco is ontworpen, gebouwd en geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding. Het schip beschikt over twaalf tanks van 760 kuub. Unicorn leverde de verwarmingsketel van 3.000 kW. De deepwell-ladingpompen (55kW) hebben een capaciteit van 125 kuub per uur en zijn geleverd door Oonincx Scheepsonderhoud (OSO) uit Werkendam.

De lading-pompen hebben een interessante noviteit. (foto Jan Hoek)

Het zijn lading-pompen met een interessante noviteit. OSO-directeur Jaap Oonincx legt uit: “We hebben ook de ladingpompen aan boord van de Desperado geleverd. Bij de afbouw van de Myriam merkte Henk de Vries op dat hij steeds naar beneden moest om de aandrijfas van de pompen van olie te voorzien… Of dat niet van bovenaf gedaan kon worden. We zijn met zijn vraag aan de slag gegaan en hebben ervoor kunnen zorgen dat die handeling voortaan vanaf het dek kan plaatsvinden. Met dank aan Henk de Vries wordt dat de stan-daard van onze ladingpompen.”

Xeamos is een ingenieursbureau dat zich heeft gespecialiseerd in gas- en verbrandingstechniek. Dat doen ze goed, want voor de maritieme sector realiseert het bureau, lid van Aqualink, de vereniging van watergebonden bedrijven in Oost-Nederland, een jaarlijkse reductie van 360 ton NOx en 5 ton roet. Aan boord van de Myriam is de installatie van het MPAT (Marine Propulsion AfterTreatment) nabehandelingssysteem voor fijnstof- en stik-stofreductie voorbereid.

Rullens Installatiebedrijf te Raamsdonksveer verzorgde de complete elektrische installatie, terwijl Anko Piping, het in 2003 door ANton Schreuders en KOos Boonstoppel opgerichte bedrijf, het enkele leidingsysteem installeerde. Kampers Puttershoek leverde niet alleen het stuurhuis en de hefgeleide-kolom, maar ook het bedieningshuisje aan dek.  Verveer Zwijndrecht zorgde ook deze keer voor de fraaie betimmering aan boord van  de Myriam.

(foto Jan Hoek)

Black Box

Aan boord is ook de Black Box Pro (BBP) van Shipping Technology geïnstalleerd. Deze BBP is aangesloten op alle nautische apparatuur in het stuurhuis. De verzamelde data worden via een eigen, separate, en beveiligde mobiele internetverbinding verstuurd. De data worden op een beveiligde manier op Google Cloud opgeslagen en aan de scheepseigenaar beschikbaar gesteld via een online dashboard. Dankzij de verzamelde data kan niet alleen realtime worden meegekeken, maar is het ook mogelijk om situaties uit het verleden te reconstrueren.

Het is belangrijk te weten dat de scheepseigenaar de eigenaar van de gegevens is en kan bepalen wie er toegang tot deze data heeft. De Black Box Pro is met het veiligstellen van de data een eerste stap naar een compleet nieuw product dat semi-autonoom varen mogelijk moet maken. De volgende stap wordt in februari geïnstalleerd aan boord van de Myriam, een tanker die op alle gebieden klaar is voor de toekomst.

tekst Jan Hoek
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.