Binnenvaart komt nu ook in aanmerking voor coronasteun

1

Het derde coronasteunpakket wordt voor meer sectoren bereikbaar. Het kabinet maakte dinsdag 27 oktober bekend dat ook de transportsector nu in aanmerking komt voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Het criterium van de SBI-code wordt tijdelijk losgelaten.

“De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen.” Aldus het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De horeca en de evenementenbranche krijgen specifieke hulp, maar ook bedrijven uit alle andere sectoren die veel omzetschade oplopen, krijgen recht op een tegemoetkoming.

Vaste lasten

Het derde steunpakket is zo ontworpen dat het gebruik ervan meebeweegt met omzetverlies. Kort gezegd: hoe meer omzetverlies, hoe meer steun. De maatregelen die het kabinet vandaag aankondigde, zijn een aanvulling op dat derde steunpakket.

De TVL is bedoeld om ondernemers te helpen met het betalen van hun vaste lasten, terwijl ze veel minder geld verdienen. Tot nu was de TVL beperkt tot een aantal sectoren (op basis van de SBI-code waaronder bedrijven staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel). Nu is besloten om deze regeling tijdelijk open te stellen voor alle sectoren.

Omzetverlies

“Niet alleen direct getroffen bedrijven merken de gevolgen van de overheidsmaatregelen, maar ook toeleveranciers, de transportsector en de voedingstuinbouw.” Daarom mogen zij ook de TVL gebruiken. De SBI-code weegt in het vierde kwartaal van 2002 niet mee.

Hiervoor is 140 miljoen euro gereserveerd. Bedrijven kunnen vanaf half november een aanvraag indienen. In de TVL ontvangt een bedrijf 50 procent van het vaste lasten percentage van de sector maal het omzetverlies. Bij 30 procent omzetverlies ontvangt een bedrijf dus 50 procent x 30 procent = 15 procent van de vaste lasten.

Het omzetverlies moet minimaal 30 procent zijn. En voor de vaststelling van de vaste lasten zijn de SBI-codes alsnog leidend. Hoe dat uitpakt voor de beroepsvaart, is nog onduidelijk.

Time-out

Ook komt er een Time Out Arrangement. Dat stelt ondernemers in staat om hun bedrijf tijdelijk in een soort winterslaap te brengen. Wanneer de situatie weer verbetert, kunnen zij snel weer van start gaan. Op die manier hoeven bedrijven die eigenlijk gezond zijn, geen faillissement aan te vragen. Het kabinet werkt dit idee nu verder uit.

 

 

 

Article bottom ad

1 reactie

  1. De passagiersvaart behoort net als de evenementen en horeco sector tot de zwaarst getroffen sectoren.
    Passagierevaart is ook binnenvaart en wordt bij de overheid vertegenwoordigd door BLN en CBRB. Elke zichzelf respecterende branche heeft zwaar gelobbyd voor de benodigde extra maatregelen zodat faillissementen kunnen worden voorkomen en werkgelegenheid behouden. BBZ haalt 1,5 miljoen binnen door een gerichte sterke lobby. BLN en CBRB durfde niet zwaar te lobbyen voor de passagiersvaart uit angst voor de andere leden. Hopelijk zorgen ze er nu voor dat deze maatregelen ook voor de passagiersvaart gaan gelden. Het water staat ze niet aan de lippen nee het stroomt allang naar binnen.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.