Duitsland: meer te vervoeren, maar tarieven blijven laag

0
Op de Rijn heerst nog steeds overcapaciteit in de drogeladingvaart. Dit geldt vooral voor grotere schepen. (foto Travelview)

Sinds de uitbraak van corona monitort het Bundesamt für den Güterverkehr (BAG) de effecten van de pandemie en de maatregelen daartegen op het goederenvervoer in Duitsland. Op de Rijn wordt inmiddels weer meer lading vervoerd, maar de vrachtprijzen blijven zowel in de droge lading als de tankvaart laag.

Eigenaren van drogeladingschepen ervaren momenteel in veel goederensoorten een seizoensgebonden daling van de volumes. Vooral bij staal, ertsen en importkolen is dit het geval, doordat veel bedrijven in de zomer hun productie stilleggen. Het vervoer van bouwmateriaal trekt juist aan.

De vraag naar tankschepen is redelijk normaal voor deze periode van het jaar. Doordat veel mensen op vakantie gaan, is er meer vraag naar diesel en benzine. De vliegmaatschappijen breiden hun aanbod stapsgewijs uit, waardoor ook meer kerosine nodig is. Ook in de gas- en chemievaart is er weer meer werk, al zet het wereldwijde tekort aan een aantal grondstoffen de rem op de productie.

 Verstoorde containerketens

De containervaart heeft voldoende werk tegen goede prijzen, maar kampt nog steeds met vertragingen bij de Antwerpse en Rotterdamse terminals. In Zuid-China hebben enkele zeehavens door de coronapandemie een tekort aan afhandelingscapaciteit. Dit werkt wereldwijd door in de hele containerketen. Zowel binnen- als zeeschepen lopen vertraging op.

Het aantal vervoerde containers is niet significant gestegen. Door de verstoringen in de ketens is een groot tekort aan lege containers ontstaan, wat de huurprijzen voor containers opdrijft.

Op de Rijn heerst nog steeds overcapaciteit in de drogeladingvaart. Dit geldt vooral voor grotere schepen. De vrachtprijzen zijn laag. Op de kanalen kunnen (kleinere) schepen wel goede vrachtprijzen krijgen.

In de tankvaart blijven de vrachtprijzen laag. Enkele olie- en chemieconcerns hebben tijdelijk extra chartercontracten afgesloten om beter te kunnen reageren op de marktschommelingen. Als ze de schepen niet zelf nodig hebben, bieden ze deze goedkoop aan op de markt. Dit zet de concurrentiesituatie verder op scherp.

Waterstand

Op de Elbe profiteert de binnenvaart van de goede waterstand. Er vinden meer projectverladingen plaats dan in dezelfde periode van vorig jaar.

Daarentegen had de Rijnvaart in juli last van het zware onweer in Duitsland. Door de hoge waterstand van de Rijn en de Donau moest het binnenvaartvervoer een paar dagen lang gedeeltelijk stilgelegd worden.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.