Met vooruitziende blik en gevoel voor traditie en vakmanschap nam ondernemer Sjef Peters in 1995 de kleinschalige machinefabriek Asto in Raamsdonksveer over. De afgelopen 22 jaar bouwde hij Asto uit tot een bedrijf dat een reputatie hoog te houden heeft op het gebied van nieuwbouw, afbouw, onderhoud en reparatie van schepen en aan de scheepvaart gerelateerde projecten. Enige tijd geleden besloot Peters het wat rustiger aan te gaan doen. In Karst van der Wiel, ruim tien jaar ervaring in de binnenvaartbranche, vond hij een geschikte opvolger.

Sinds 1 januari 2017 is Van der Wiel de nieuwe directeur-eigenaar van Asto. Dat betekent dat het bedrijf ook in de toekomst een klantgerichte innovatieve totaaloplosser blijft die garant staat voor vakmanschap en kwaliteit. Dat werd weer bewezen met de overdracht van de Amara, een multifunctioneel drogeladingschip van 110 x 11,45 meter, gebouwd in opdracht van de Belgische familie Mathys-Van Ballaert.

 

Gemoedelijke sfeer

Onlangs werd het door Asto Shipyard afgebouwde motorvrachtschip Serenitas overgedragen aan het bedrijf Lautertrans uit Antwerpen. In 2007 had Asto voor de familie Lauter voormalig mvs Dirk Romy omgebouwd tot poedertanker Sonia, terwijl in 2014 ms Silani werd afgebouwd op de werf in Raamsdonksveer. Tijdens de overdracht van de Serenitas hield Sjef Peters zijn laatste toespraak namens Asto. Sinds dat moment ligt die taak in handen van zijn opvolger Karst van der Wiel.

“Ik heb hem leren kennen als een eerlijk persoon met verstand van zaken. Ik heb er alle vertrouwen in dat Asto onder zijn leiding een prima toekomst tegemoet gaat”, aldus Peters. Van der Wiel zegt in een reactie: “Het is een heel mooi bedrijf, waar uitstekende vakmensen werken en waar een gemoedelijke sfeer heerst. Bijzonderheid is dat alle werkzaamheden, op de betimmering na, onder ons eigen dak plaatsvinden.”

Een substantieel deel van het werk wordt uitgevoerd voor Belgische opdrachtgevers. Mond-tot-mondreclame zorgt ervoor dat steeds meer Belgische schippers en rederijen zich melden bij Asto Shipyard.

De familie Mathys-Van Ballaert was op zoek naar een scheepswerf die kon voldoen aan hun wensen en eisen. Antwerpenaar Gino Debruyne van GSK Brokers gaf hun de tip voor de afbouw van hun eerste nieuwbouwschip contact met Asto op te nemen.

 

Damen River Liner

Het casco is van het type Damen River Liner. Het bijna 3.300 ton metende drogeladingschip Amara wordt voortgestuwd door een Caterpillar 3512 van 1.622 pk. Het schip beschikt over twee spudpalen en een Van Wijk-boegschroef, geleverd met een schroef van 1.400 millimeter en een 639 pk Catarpillar C18. De uit 22 luiken bestaande Friese kap zorgt ervoor dat de Amara een multifunctioneel schip is.

Asto beschikt over een uitstekend toegeruste elektroafdeling. Vanwege drukke werkzaamheden is voor het elektrische gedeelte aan boord van de Amara ditmaal de hulp ingeroepen van Scheepselektro De Backer.

Het schip is uitgerust met een fiks aantal camera’s. Op de Amara is veel RVS te vinden, maatwerk dat wél in eigen huis geproduceerd is. In de luxe betimmering is veel led-verlichting verwerkt. Die betimmering is verzorgd door Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen; het interieur is ontworpen door WOW Interieur Design van Wilma Branderhorst, de partner van Karst van der Wiel.

In korte tijd zijn bij Asto Shipyard vier schepen afgebouwd. Naast de Serenitas en de Amara, zijn dat passagiersschip Hermes en de tanker Nevada. “Er liggen twee schepen voor hermotorisering. Verder hebben we de opdracht voor de bouw van een kraanschip voor Leenman Waterwerken uit Wijk en Aalburg, waarvan momenteel het casco wordt gebouwd in Orsova. Daarnaast liggen er verschillende type binnenvaartschepen aan de kade voor renovatie en reparatie.”

“Om schepen nog sneller droog te kunnen leggen voor werkzaamheden als het plaatsen van straalbuizen en tunnelaanpassingen, wordt het hefvermogen van ons eigen stevendok van 30 x 15 meter vergroot. Er ligt bij Asto een constante focus op duurzaamheid, veiligheid en een schoner milieu. Als ‘totaaloplosser’ denken we graag mee in zaken als groen (af)bouwen. We willen in alle gevallen alleen de beste kwaliteit leveren; dan moet alles perfect zijn. Pas als de klant tevreden is, zijn wij het ook”, stelt een gemotiveerde Karst van der Wiel.

Vervolgens verontschuldigt hij zich. Hij moet nog een speech schrijven voor de overdracht van de Amara, één van zijn (nieuwe) taken als directeur-eigenaar van Asto.

tekst en foto’s: Jan Hoek

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.