Mts Ayasofya heeft een gracieuze lijn, draagt uitstekend, loopt als een haas en bezit een ‘kanalfähige’ reputatie! Loepzuiver in de spanten, strak tot onder de platen en een moderne eigentijdse inrichting geven het schip klasse! Dit type MoneyMaker is compleet geleverd door RensenDriessen Shipbuilding, dat het casco liet bouwen in Turnu Severin. Dolderman Motoren installeerde de Ayasofya voor Sahin Schiffahrtgeselschaft uit Mutterstadt tot een veilig en comfortabel werkende tanker.

Je wordt geboren in Turkije, groeit ergens op waar in geen velden of wegen een schip te bekennen is. Met je ouders, vier broers en drie zusters kom je in 1973 in Gorinchem terecht. Je volgt opleidingen en gaat aan het werk als matroos op de Rijnvaart. Je moet dan nog iets leren, maar bent handig, krijgt er plezier in. Onverwacht snel sta je aan het roer en haal je alle nodige papieren.

Familie en vrienden supporten jouw plan ooit zelf een schip te kopen. Je koopt er één… De tweede en meer volgen. Twee jongere broers worden eveneens kapitein. Met compagnons word je eigenaar van de tanker Kaya. Ja, enkelwandig hé! Volaan vooruit, varen voor Stetra Tankschiffahrt en sparen voor vernieuwing. Inmiddels bestuurt je zoon Muhammed de firma waarbij de  varende familie en vrienden in dienst zijn. Wanneer je dan een type MoneyMaker kan bestellen bij RensenDriessen Shipbuilding, die het als mts Ayasofya onder hun regie afbouwen bij Dolderman, komt een droom uit.

Carrière

Het is in vogelvlucht de carrière van eigenaar Mustafa Kaya (56), die alles zonder de steun van familie en vrienden, noch de support van Stetra, nooit voor elkaar had gekregen, erkent hij dankbaar. Na koop en verkoop van verschillende schepen heeft de firma nu drie tankers. Het mts Magnolia, waar Mustafa zelf aan het roer staat, en mts Rufat, waar broer Kenan de scepter zwaait. Zijn broer Kemal is kapitein op mts Ayasofya.

Dit nieuwbouwschip zal worden geëxploiteerd door de zoon van Mustafa: Muhammed. Op de dag van de oplevering was er aan de Kalkhaven een bescheiden party, met een mobiel restaurant waar de gasten konden lekkerbekken. Geen alcohol, overeenkomstig de lifestyle van de familie Kaya.

Om je vanuit een niet-maritieme achtergrond en een andere cultuur als ondernemer in de binnenvaart te handhaven, moet er een extra ‘tandje bij’. De stelling dat varen in je bloed moet zitten om het als scheepvaartondernemer te redden, is al lang geleden in het water gevallen. We weten dat voor ondernemen tegenwoordig nogal wat komt kijken.

Chapeau voor Mustafa en de familie Kaya! “De Ayasofya is onze eerste nieuwbouw. We zijn er trots op.”

Over de afbouw bij Dolderman: “Een waardevolle tijd. Een nieuw schip erbij betekent veel werk en meer bemanning. Niettemin hadden we ook plezier. In de uitvoering hebben we complexiteit vermeden; wat goed is moet je niet veranderen. We zijn ook loyaal aan Stetra. Otto Klohs ken ik reeds 25 jaar. Hetgeen RensenDriessen voor ons heeft gerealiseerd, daar zijn we heel tevreden mee, evenals met de Caterpillar 3512, de elektrische installatie, het Rugotech-
leidingwerk en de comfortabele woning die door Verveer is getimmerd.”

RensenDriessen Shipbuilding

Dit casco is gebouwd onder regie van Wim Driessen. Kijken naar de spiegel en plaatvoering maakt de klasse duidelijk. Geen zichtbaar slijpwerk, de afwerking is perfect. Dekken strak, laswerk als een streep!

Het succes van dit type zit in de bouwconstructie, het gebruikte materiaal en de equipment. Met een groot draagvermogen en een lage kruiplijn is dit een onovertroffen vervanging voor enkelwandig.

Driessen: “We zorgen dat casco’s zoveel mogelijk installatie-voorbereid naar afbouwlocaties in Nederland komen. Dat spaart tijd en verhoogt de kwaliteit. We bouwden reeds een groot aantal MoneyMakers. Dit model en de uitvoering is al jaren doorontwikkeld. Het type is maatvast en afbouwvriendelijk. Nieuwbouw wordt in overleg voorzien van de nieuwste techniek en toepassingen. Zoals een aanpassing aan het leidingwerk voor sneller laden en lossen.”
Bij Scheepswerf ‘t Ambacht gaat het schip nog even droog voor een laatste controle.

RensenDriessen Shipbuidling bouwt momenteel nog aan een aantal tankers en drogeladingschepen van verschillende afmetingen, die het in opdracht heeft verkregen. Samen met een vaste groep preferred suppliers, waarvan Dolderman er één is, levert het bedrijf de schepen in de loop van 2018 en 2019 aan zijn klanten op.

Stetra Tankschiffahrt

De Ayasofya heeft afmetingen waarmee ze in Ludwigshaven uit de voeten kunnen. Als je Otto Klohs van Stetra vraagt hoe lang hij Mustafa kent, is “een kleine dertig jaar” het antwoord.

Er is wederzijds respect en vertrouwen. “Het zijn goede varenslieden. Een familie waarmee werken een plezier is”, aldus Klohs.

tekst en foto’s: Johan de Witte

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.