Je wilt een ander schip, waarop je vaart is in 11 jaar van boeg tot spiegel door gerenoveerd. Tijd voor een stap vooruit in functie en comfort, afmetingen hoeven niet veel groter, zonder ballast mag ze niet meer dan 4 meter boven water steken zeg je tegen Twan de Goeij, al gauw hoor je dan – of vermoedde je eigenlijk al – dat zo’n schip niet op de markt is.

Twan laat Wim Driessen weten: “ik heb een kandidaat voor nieuwbouw!” Nadat de tekening bij RensenDriessen Shipbuilding BV van de tekentafel rolde kwamen Katia De Decker en Maarten Cant na 6 maanden spanning de werf op in het verre Nantong: groots, enorm bouwterrein, verscholen achter andere casco’s ‘fladderde’ de nieuwe Amphira (vlinder) door hun beeld. Zo’n moment vergeet je niet, na een rondje survey daalt je hartslag weer naar stationair!

Dordrecht 16 augustus. Op de Denneboom van de Amphira voor de wal bij Dolderman lezen we 81.30 x 10 en 1568 ton. Opmerkelijk in een tijd waarin ‘mega’ al gewoon is! Decennialang is er amper nog een schip van dergelijke afmetingen gebouwd. Vraagje dus voor Katia en Maarten als we aan de – dat dan weer wel – megagrote tafel tegenover Katia en Maarten zitten.

Waarom die afmeting?

“Het was een voorwaarde om met ons nieuwe schip het traject Brussel en Charleroi te kunnen bevaren. Vanaf de eerste lijn op tekening en tijdens de hele afbouw lag de focus op 4 meter kruiplijn, zonder ruimballast. Met de combinatie modern-economisch en 2 hoog high cube naar Dortmund of 1 gewoon en 1 high cube naar Charleroi onderscheidt het schip zich en maakt ons een ‘grote’ speler op klein vaarwater. Wij varen reeds jaren voor General Bulk CVBA die voor ons een verhuurcontract heeft weten afsluiten met de HTS Group, een probleemloos kanaalschip is dan waardevol.”

 Afbouw: hobby of stress?

“Voor stress hadden we geen tijd, zomer, vakantietijd, om 5 uur aan boord, soms met de timmerman en schilder tegelijk. Druk maar een hele leuke periode, fijne gasten ook, de medewerking is top. Wanneer je dan ziet dat er professioneel geïnstalleerd wordt en je bivakkeert in een mooi appartement van Dolderman in een stad als Dordrecht, heb je het gewoon naar je zin. Bovendien zijn we door familie en vrienden erg geholpen, ook de Je-Pa nam een time-out en lag als ouderlijk ‘gezag’ en hulp langszij, waarvoor hier VEEL DANK!”

Smaak, durf en plezier

De kamer van de jongste aan boord, Boaz, is onder handen genomen door een professionele graffity-artiest.

De Amphira ziet er niet alleen gelikt uit, maar straalt ook plezier uit. Maarten schuurt en Katia verft. Hij stuurt, zij neemt het met routine over. Aan beiden hangt het label multifunctioneel ofwel een team. Het enorme TV-scherm verraadt Maartens hobby, boeken en haakwerk dat van Katia. Voor de zoons Nicholas 17 (naar boven afgerond) en Matthias bijna 16 is de voorwoning overeenkomstig de wens van de heren ingericht. De jongste Boaz (9) beschikt over een met graffiti verfraaide kamer. Hiervoor is een Dordtse kunstenaar ingehuurd. Erg leuk en origineel! Overigens riekt de inrichting ook naar hobby. De enorme tafel is style bepalend voor het interieur. Ook in de keuken accenten van hetzelfde blanke eikenhout. Wit geglazuurde baksteentjes in badkamer en toilet hebben de ‘Portugese’ look evenals die van smaak en durf! Gezellig, een woning die zich onderscheidt.

Rondje Amphira

Dat specifieke zoals destijds bij een Duijvendijker, van Goor of een Fultonner is niet meer, de nieuwbouw uniformiteit is groot en verschil zit meestal onderwater of in de verblijven. Daarbij komt dat de concullega’s mooie schepen, comfort en kwaliteit ook wel weten in te bouwen, maar met de specifieke RensenDriessen tekening, type ‘New Amphira-‘, samen met de Dolderman style zetten deze makers/afbouwers er toch weer een herkenbaar stempel op!

De nieuwe motor in de nog schone machinekamer van de Amphira.

Natuurlijk hou je met een Caterpillar C 32 en EMS elektrische installatiekasten, de geluidloos ingepakte John Deere koelingskasten, brand & veiligheid equipment en bunkers in een 10 meterschip niet veel vloerruimte meer over. Niettemin is alle eigentijdse equipment ingebouwd en heeft alles zijn serviceruimte.

”We hadden er in het begin wel een beetje vrees voor, maar het is uitstekend gelukt.”

Aan dek zien we een autokraan en spudpalen van Misti. Het voordek is met de duwsteven uitgebouwd en heeft als plus veel ruimte. Een 500 pk sterke Verhaar kopschroef zorgt dat de Amphira niet uit de bocht vliegt.

Ook hier is de stuurhut de eyecatcher, zwart met donkergrijs en staal, gesoigneerd door fraai meubilair met Alphatron apparatuur. Een stuurhut moet doordacht comfortabel zijn ingericht, het is je werkplaats, bureau, kijk op vaarwater en voor de filosoof: de wereld!

Wat vinden jullie van je schip?

“Super tevreden.”

Maandag in de Frisohaven en Botlek containers laden voor Gorinchem, en weer laden voor Antwerpen. De Amphira vliegt uit, wanneer de vakanties voorbij zijn, wordt ze gedoopt in Antwerpen of in Zwijndrecht. “We gaan ’t nog zien.”

tekst en foto’s door Johan de Witte

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.