De nieuwe kotter UK 225 en de nog in aanbouw zijnde MDV 2 bouwen voort op het succes van de MDV 1 (Masterplan Duurzame Visserij), het schip dat de prestigieuze KNVTS Schip van het Jaar-prijs kreeg. Elk stukje opgedane kennis en ervaring is onderzocht en bij positieve bevindingen geïmplementeerd in de UK 225 en ook in de MDV 2. De MDV 2 van de familie Romkes lift mee op het voortschrijdende inzicht met hun eerste schip de MDV 1.

De eerste visjes komen binnen op de UK 225 (foto Louwe Post)

In september vorig jaar werd de kiel gelegd voor de UK 225 en juli dit jaar werd met de proefvaarten begonnen. Het casco voor de MDV 2 wordt momenteel aan de Klifkade in Urk afgetimmerd. Evenals bij de MDV 1 bouwde CSR in Rotterdam het casco in opdracht van Hoekman Shipbuilding en Padmos, die de UK 225 verder afbouwden. Hoekman Shipbuilding deed afbouw, Comint verzorgde het interieur en Padmos het schilderwerk en het vistuigen. Op dezelfde manier is begonnen aan het derde schip, de MDV 2.

Beter

Nadat de MDV 1 de KNVTS Schip van het Jaar-prijs ontving, zijn de Urkenaren niet achterover gaan leunen. Het kon nog beter. Na grondig onderzoek kwamen circa 200 veranderpunten en ideeën tot stand. Ze werden stuk voor stuk meegenomen en geïmplementeerd in de nieuwe UK 225. Het uiterlijk is identiek, maar binnen is het echt anders en nog beter.

De UK 225 Auke-Senior is gebouwd in opdracht van de broers Freek, Simon en Tromp van Slooten uit Urk, die nu elk met hun eigen schip vissen. Louwe Post, oud-compagnon van Tromp van Slooten, doet de administratie en directievoering voor het bedrijf. De UK 227 vist nog tot kerst met een pulstuig, met Simon als schipper.

Puls

De Europese wetgeving is aangepast. Het pulsvissen mag niet meer. Dat heeft grote gevolgen. De NG 12 vist onder leiding van Freek onder Duitse vlag en later in het jaar zal blijken of de NG12 in 2020 mag blijven pulsen. Tromp, de jongste van de drie broers, vist met de nieuwste aanwinst UK 225 met twinrig. Vanaf 2020 zal in ieder geval de UK 227 weer met het traditionele boomkortuig gaan vissen en vijftig procent meer brandstof gaan gebruiken. “Dat is eigenlijk iets wat je liever niet wilt”, vindt Tromp van Slooten. “Wij kozen bewust voor de bouw van het nieuwe schip, omdat er binnen ons bedrijf een stukje ongebruikte scholquotum was”, vertelt Tromp van Slooten. “Dat wilden wij graag zelf benutten. Maar ook op één soort vissen investeren is niet verstandig. Wij wilden het risico spreiden.” Al hun kennis en ervaring is in het nieuwe schip gestoken. Evenals de kennis die vanaf 2015 met de MDV 1 is opgebouwd. Dit resulteerde in een volledig anders ingedeeld schip.

De machinekamer zit nu voorin, in het midden het visruim en achterin de elektra. Dit houdt in dat de generatoren die voorin staan, de elektromotoren in het achterschip voeden. Het voordeel van deze indeling is dat de kop niet zakt bij het vullen van de visruimen, doordat het gewicht in het midden van het schip zit. De kraan is meer naar het midden van het achterdek gebracht, hij kan nu zowel aan stuur- als bakboord lossen.

Indeling

2 vlnr: Louwe Post, Jurie Romkes (collega-visser van BCK40 helpt met twinrig: nieuwe techniek voor 225), Tromp van Slooten, machinist Michiel van Es en stuurman Marco Voorijs. (foto Louwe Post)

De transportbanden van de visverwerking zitten nu van achterin tot halverwege, waar ook een omkleedruimte voor de vissers is. In de kop zijn een werkbank voor de machinist en een ijsmachine. “Elk plekje is nu goed benut.” Op het visverwerkingsdek zijn extra lensputten gekomen en grotere pompen waardoor er nu bijna geen water meer op het dek staat. Stapje voor stapje hebben de broers samen met MDV alle punten en ideeën doorgelopen en uitgewisseld. Het derde schip dat nu gebouwd wordt, de MDV 2, wordt met dezelfde punten verbeterd.

Louwe Post viste jarenlang als compagnon van Tromp van Slooten. Na een weekje vissen omschrijft hij de voordelen van het schip als volgt: “Een geweldig schip, het vist beter maar ook anders dan vroeger. De digitale wereld en sensoren brengen veel voordelen mee, je hebt meer inzicht. De kostprijs per kilo vis is lager.” De efficiëntie van de huidige techniek zoals voortstuwing, elektro, schroeven en AIS-gekoppeld aan computers is veel beter op elkaar afgestemd en geeft een enorm inzicht in het vissen en varen.

Digitaal werken is de laatste jaren snel opgerukt in de visserij. Hierdoor is de visserij makkelijker geworden. Met een modern schip is alles perfect op elkaar afgesteld. Volgens Tromp van Slooten is er na de vierde reis maar één conclusie mogelijk: “Het schip is technisch in orde.”

De UK 225 is af. (foto Louwe Post)

vlnr: Louwe Post, Jurie Romkes (collega-visser van BCK40 helpt met twinrig: nieuwe techniek voor 225), Tromp van Slooten, machinist Michiel van Es en stuurman Marco Voorijs. (foto Louwe Post)

De eerste visjes komen binnen op de UK 225 (foto Louwe Post)

De MDV 2 ligt voor de kade van Hoekman Shipyard. (foto Evert Bruinekool)

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.