Afstandsbediening is niet zonder gevaren: het bewijs [INGEZONDEN]

0

Tegenstanders van afstandsbediening op bruggen en sluizen wijzen keer op keer op de gevaren. Donderdag 4 juni ging het mis, schrijft Sunniva Fluitsma, voorzitter van de ASV. Gelukkig zonder persoonlijke ongelukken, maar laat dit een waarschuwing zijn, vindt ze.

We merken allemaal dat er mede door de door de minister doorgevoerde “versobering” steeds minder bezetting voor de kunstwerken is waar de binnenvaart van afhankelijk is. Een van de oplossingen is het door één persoon bedienen van meerdere bruggen en/of sluizen, via bediening op afstand. Al van meerdere kanten – onder andere door Farshad Bashir van de SP – is gewaarschuwd voor de gevaren die daarbij zouden kunnen optreden.

Echter, deze waarschuwingen zijn tot nu toe in de wind geslagen. Het was, wat de ASV betreft, wachten op een ongeval waarbij duidelijk wordt dat hier een grens bereikt is. Het was wachten op de dag dat er een (menselijke) fout werd gemaakt. 4 juni 2015 was die dag dat dat ongeval heeft plaatsgevonden.: de ASV ontving namelijk een bericht van een van haar leden die met een aansprekend voorbeeld wees op de gevaren van het op afstand bedienbare bruggen en sluizen.

Afstand2

Rond 09.30 uur voer het ms Confianza aan de benedenzijde de sluis bij Lelystad in, die een verval heeft van 6 meter. Eenmaal boven, werd het touw losgegooid. Het schip heeft daar 35 centimeter over aan beide zijden; dus opletten is een must.

Als de Confianza bijna de sluis uit, is roept schipper A. Hovestadt, die het touw los heeft gegooid ineens: ‘Zet alles stil!’ Zijn vrouw, de stuurvrouw, ziet op dat moment dat de deuren dicht gaan. Tot drie maal toe roept zij op de marifoon (gilt, zoals zij het zelf omschrijft) dat er op de noodstop gedrukt moest worden, maar tot haar ontsteltenis krijgt zij op geen van de oproepen antwoord.

Daarop raakte het schip bekneld: de boeiing aan stuurboordzijde was onder de deur gekomen; dus het schip lag 10 cm scheef en de deur was omhooggedrukt.

Anderhalf uur heeft de Confianza zo vast gelegen. Verzekering, provincie, monteur en sluismeester zijn gekomen. Met de handbediening heeft men de stuurboordsluisdeur los gekregen en daarmee kwam ook het vrachtschip vrij. De schade is niet zorgwekkend maar de familie zit er wel mee.

 

Afstand1Waar het allemaal om draait is dat er op de bedieningscentrale twee mensen zijn voor vijftien te bedienen objecten. De schipper en zijn vrouw vertellen te weten dat bij het bespreken van deze verandering BLN-Koninklijke Shuttevaer aan tafel heeft gezeten en volgens de aanwezige ambtenaren was die akkoord mits er een marifoon aanwezig zou zijn (die overigens pas in september 2014 is geactiveerd). De ASV ondersteunt de stelling van de familie Hovestadt dat de veiligheid hier ernstig in het geding is.

Natuurlijk heeft de ASV onmiddellijk contact gezocht met woordvoerders in de Tweede Kamer die zich al eerder betrokken hebben getoond bij de binnenvaart. Mochten er nog meer praktijkvoorbeelden zijn, dan wil de ASV graag op de hoogte gehouden worden – of men nu ASV-lid is of niet – zodat hier de broodnodige aandacht voor kan komen en erger dan materiële schade voorkomen wordt.

 

Sunniva Fluitsma,
voorzitter ASV

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.