In Wijnegem is de sloop van de brug over het Albertkanaal in volle gang. De Vlaamse minister Lydia Peeters van Mobiliteit en Openbare Werken noemt het karwei “een cruciale stap in de upgrade van het Albertkanaal als vitale transportader.
“De vervanging van de brug in Wijnegem is meteen het sluitstuk van de grootschalige verhoging van de 62 bruggen over het Albertkanaal.”
Doorvaarthoogte
De oeververbinding, door zijn kromming bekend als de Bananenburg, wordt gesloopt en vervangen door twee nieuwe bruggen met een grotere doorvaarthoogte. De oude brug van de Turnhoutsebaan in Wijnegem was te laag voor de scheepvaart van de toekomst. Daarom maakt hij plaats voor twee nieuwe hogere bruggen. 300 meter westelijker komt een brug voor het wegverkeer, op de plaats van de oude komt een fiets- en voetgangersbrug.
“Met de bouw van de nieuwe bruggen wordt het Albertkanaal rendabeler voor watertransport, maar wordt meteen ook de weginfrastructuur verbeterd en creëren we een veilige en comfortabele oversteek voor fietsers en voetgangers. Een triple win voor onze samenleving. Vlaanderen investeert 44,2 miljoen euro in deze veelomvattende werken”, aldus Peeters.
Veilig slopen
Op maandag 15 januari werd de bestaande brug afgesloten voor alle verkeer. Op die dag is gestart met de voorbereidingen. De sloop van de brug, die ongeveer 2.500 ton weegt, startte in de nacht van vrijdag 19 op zaterdag 20 januari. De aannemers werken dag en nacht door en de sloopwerken worden in de loop van woensdag 24 januari afgerond.
“De sloopwerken van deze brug zijn uitermate intensief. Ik ben dan ook bijzonder trots op het werfteam en de goede samenwerking tussen onze eigen medewerkers en de aannemer”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “De structuur en vorm van deze brug vragen om een minutieuze voorbereiding. Alles werd nauwkeurig nagemeten en berekend zodat de brug veilig kon gesloopt worden.”
Knabbelen
Vrijdag 19 januari werd het Albertkanaal ’s nachts onder de brug aan de zuidelijke overspanning over de volledige breedte dichtgelegd met pontons. Tijdens de sloop gaat de vaarweg ook aan de noordelijke dicht. Op die pontons komen extra ondersteuningsconstructies voor de brug mee. De pontons vangen ook de brokstukken op waardoor er geen puin in het kanaal terechtkomt. Grote kranen slopen de brug vanaf drijvende pontons. Zij knabbelen de brug stuk per stuk weg.
De afbraak gebeurt gefaseerd. Zaterdag werd eerst het bruggedeelte boven het water ter hoogte van de duwvaartsluis (linkeroever) gesloopt. Zondag waren de pijler en het brugdeel aan de landzijde van de linkeroever aan de buurt. Vandaag en morgen worden de resterende delen ter hoogte van de noorder- en middensluis gesloopt. In de loop van woensdag 24 januari moet de volledige brug afgebroken zijn.
Planning
In februari starten de werkzaamheden op de linkeroever voor de heraanleg van de weginfrastructuur. De nieuwe verkeersbrug wordt momenteel gebouwd bij staalconstructeur Aelterman in Gent. In maart wordt deze brug over water naar Wijnegem gebracht en op zijn nieuwe locatie geplaatst. Daarna volgt de verdere afwerking. Als alles volgens plan verloopt, kan het gemotoriseerd verkeer vanaf eind mei 2024 het Albertkanaal oversteken via deze nieuwe, hogere brug.
In april begint ook de constructie van de stalen fietsers- en voetgangersbrug. Deze tuikabelconstructie zal die naar verwachting begin 2026 klaar zijn. Tot dat moment kunnen fietsers en voetgangers het Albertkanaal oversteken via de tijdelijk verbeterde route over het sluiscomplex.
Albertkanaal
De vervanging van de brug van Wijnegem vormt het sluitstuk van de verhoging van de 62 bruggen over het Albertkanaal. “De verhoging van de bruggen maakt binnenvaart met vier lagen containers mogelijk, waardoor binnenvaart rendabeler zal worden. Met de verhoging van de bruggen geven we zo een impuls aan de modal shift van de weg naar de waterweg”, zegt Koen Anciaux, bestuursvoorzitter van De Vlaamse Waterweg.
Na de afbraak van de Bananenbrug in Wijnegem kunnen de eerste schepen met vier lagen containers over het hele Albertkanaal varen. “Een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter vergroot de capaciteit van het Albertkanaal, waardoor logistieke spelers worden aangemoedigd de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart. Dit initiatief biedt niet alleen een economische impuls, maar ook een krachtig alternatief voor vrachtwagentransport, en draagt bij aan een duurzame toekomst voor transport in de regio”, aldus minister Peeters.