- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRijkswaterstaat start nieuwe aanbesteding Van Brienenoordbrug

Rijkswaterstaat start nieuwe aanbesteding Van Brienenoordbrug

- Advertentie -

Delen

De vernieuwing van de Van Brienenoordbrug wordt in vier delen aanbesteed. De eerste is op 26 augustus van start gegaan. Dat behelst het meest urgente werk aan de brug over de Nieuwe Maas: het beweegbare deel.

Een eerdere aanbesteding van het project mislukte. Er waren geen aannemers(combinaties) die het aandurfden, onder de toen geldende condities. Demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat schrijft op linkedIn: “Vorig jaar waren we gedwongen om de aanbesteding van de drukste brug van ons land (230.000 voertuigen per dag) af te breken. Na zorgvuldige evaluatie van de eerdere aanbesteding is een intensieve periode van marktconsultatie doorlopen. Daaruit blijkt dat de markt het opdelen in 4 contracten als logisch ziet.”

Beoogde oplevering in 2033

“Het vernieuwen van de brug start in 2027 met de engineeringfase en strekt zich uit over een periode van ongeveer 5 jaar. Daarna worden de beweegbare delen en het bewegingswerk aangepakt. We richten ons op 2033 – het jaar waarin de brug opgeleverd zal worden.”

Rijkswaterstaat kiest daarmee voor wat het zelf noemt, een vernieuwde aanpak. De gekozen contractvorm voor het eerste contract is positief ontvangen, schrijft de dienst op haar website.

Verdeling in vier contracten

Het project is opgedeeld in vier contracten. Het eerste contract omvat het vernieuwen van de oostelijke basculebrug. Die stamt uit 1961. Het gaat om civiele werkzaamheden aan de oostelijke basculekelder, de pijlers, vervanging van de oostelijke en middelste brugklep en vernieuwing van de systemen voor bediening, bewaking en besturing van de gehele basculebrug.

Ook de afbouwwerkzaamheden na het plaatsen van de boogbruggen maakt deel uit van dit contract. Dit betreft bijvoorbeeld het asfalteren en het aanbrengen van verlichting en signalering.

De drie andere contracten, die de komende jaren gefaseerd aan bod komen, bestaan uit het bouwen van een nieuwe boogbrug, het renoveren van de bestaande westelijke boogbrug en het vervoeren en plaatsen van de boogbruggen. Naar verwachting is de aanpak van de beweegbare delen en het bewegingswerk in 2029 aan de beurt. Plaatsing van de nieuwe westboog volgt dan in 2030. In 2032 wordt de oostboog vervangen. Naar verwachting zijn alle werkzaamheden in 2033 klaar.

Onzekerheden en risico’s

Het werk in de zestig jaar oude basculekelder brengt onzekerheden met zich mee, geeft Rijkswaterstaat aan. “Daardoor is het lastig om van tevoren goed een prijs te calculeren. Om de opdrachtnemer meer financiële zekerheid te bieden, is voor dit 1e contract een ‘maatwerkovereenkomst Cost+’ opgesteld. Hierbij betaalt de opdrachtgever de opdrachtnemer wat het werk werkelijk kost plus een vast percentage voor algemene kosten en winst. De opdrachtnemer weet hiermee dat onverwachte zaken betaald zullen worden.”

Om de impact op het verkeer zoveel mogelijk te beperken vinden de werkzaamheden met verkeershinder plaats in en rondom de zomerperiodes van de genoemde jaren. Tijdens de periode tot aan de definitieve oplevering van een geheel vernieuwde Van Brienenoordbrug kan de brug veilig gebruikt blijven worden. We monitoren de brug en voeren waar nodig tussentijds onderhoud uit.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -