Wellicht denkt u, niks bijzonders zo’n 85 x 9,60 en 1.640 ton trendy model, als casco in Kladovo bij de Gebr. de Jonge van de werf gerold. De afbouw bij Trico Shipyard in opdracht van St. Maarten Shipping V.O.F., gemanaged door Dari BV en niet onbelangrijk Interstream als charteraar, is klasse maar niet uniek. Ook twee uur proefvaren en de paar weg te stuffen puntjes, waarna laadgereed, duiden op routine. Het zijn de opdrachtgever, makers en bemanning die voor een belangrijk deel een schip karakter geven en dat is altijd weer uniek!
St. Maarten vlijt zich tegen de palen. (foto’s Johan de Witte)
Terwijl kapitein Ap Groeneveld de St. Maarten tegen de palen aan de Volkerak vlijt, inspireert de scheepsnaam en dromen we onwillekeurig over de parelwitte stranden van het bovenwindse eiland. Eenmaal afgemeerd springen we met ‘Caribische flair’ aan boord en komen hier als verrassing Fahmy Abdallah tegen. Geboren in Somalië kwam hij achttien jaar geleden Rotterdam binnen als verstekeling in een container. Hierna kreeg hij geluk, kwam op een schip terecht als matroos, trof goede hulpvaardige mensen rond zich heen, leerde Nederlands, werken, varen en haalde zijn kapiteinspapieren.
Hij woont met zijn Tanzaniaanse echtgenote en drie kinderen in Terneuzen. Om de twee jaar bezoekt hij zijn familie in Kaapstad. Die kunnen niet geloven dat het hem gelukt is om de ‘berg’ te beklimmen die leidde tot kapitein op een binnenvaarttanker. Zelfs zijn – als leraar gepensioneerde – vader gelooft het niet. Chapeau Fahmy, voor jou en overige bemanningsleden: veel geluk voor de boeg!
Ap Groeneveld is druk met Lloyds voor de laatste puntjes en is even niet aanspreekbaar. Hij is terug aan boord van vier jaar personeelszaken, vertelt hij later. “Ik was al eens kapitein bij Dari BV.” Waarom dan weer? "Mooi schip en water heeft iets."
Overtuigend vakwerk
Rino Werkman van Dari BV – de firma die voor eigen rekening of in bemiddeling reeds twaalf schepen bij Shipyard Trico afbouwde – was opnieuw verantwoordelijk voor de survey. De St. Maarten is een gerenommeerd model, heeft uitzonderlijk gaaf laswerk en een bovengemiddeld strak casco. Met onder andere een Mitsubishi van Koedood, stuurrooster van Verhaar en EMS elektrisch is deze tanker fully equipped ingericht. In elke tank zijn er twee butterwasmachines die gevoed door een Heatmaster-ketel de ladingtanks brandschoon maken. Voor een bunkergiek is de fundatie reeds aanwezig.
Onderonsje op het trunkdek.
En zoals een fameus automerk eruit springt, is de interieur-style hier aan boord middels kleur, duurzaam fraai materiaal en perfecte afwerking alweer een echte Willemsen style. Voorman David Brinkhuis vertelt tijdens een rondleiding door de verblijven van St. Maarten: "Vakwerk leveren is letterlijk aan toekomst timmeren. Druk maar tegen wand of schot en er kraakt niets! Onderhuids zit geschroefd degelijk framewerk op de juiste plek. Overtuigen met je vak is mooi, klanten komen daarvoor terug."
VROOAM
De motoren draaien hier aan boord op VROOAM. Het is een smeermiddel voor motoren samengesteld uit geselecteerde kwaliteitsbasisoliën verrijkt met performance boosters en moderne additieven, plus twintig jaar ervaring gebundeld in een nieuw merk. Het merk komt voort uit de racewereld. De smeerfilm die zich profileert tussen de bewegende delen is bijzonder sterk.
Sander van der Velden focust met VROOAM op de toekomstige en huidige generatie scheepsmotoren en heeft het merk bij een aantal motorfabrikanten gepresenteerd. Sander heeft goed naar hen geluisterd en een low SAPS olie als basis genomen, die beantwoordt aan de eisen van de Original Equipment Manufacturer (OEM). Er varen inmiddels veertig schepen met VROOAM in de motor.
(Johan de Witte)