De doop van de sleep-werkboot Dutch Power was een groot feest. Wanneer zo’n juweel van vakmanschap in zonnig Scharendijke voor de wal ligt om in bijzijn van familie, vrienden, crew en het bouwteam door Babette Heijboer met assistentie van vier andere kleinkinderen van de familie Hubregtse gedoopt te worden, heb je het als eigenaar verschrikkelijk goed naar je zin. Als het gezelschap zich nadien laaft aan speeches, banket en iets om weg te spoelen in de ambiance van restaurant Westenwind aan het Kloosternol, spreken ze in Scharendijke van een reusachtig feest.
Scheepswerf Kooiman heeft de Dutch Power gebouwd in opdracht van F.J.M. Hubregtse & van de Berge vof. In uitvoering en functie is ervaring van Marinus Hubregtse en zijn bemanningsteam over 360 graden zichtbaar aan boord. Het resultaat is een boot die riekt naar Hollands Glorie. Tijdens het nautisch proefvaart spektakel: roer aan boord, kont omhoog, het voorschip duikt, 3200 pk Mitsubishi zetten het werkdek blank en draaien de Dutch Power binnen een minuut. Na het programma van LRS en IVW via het Spui naar Heerema voor de paaltrek. Inclusief rekker zo’n 220 meter sleepdraad rolt van de Maaskant sleeplier en trekken maar. Elke twee minuten 100 toeren opvoeren, op full speed 10 minuten volhouden waarbij er 45.1 ton trekkracht op de klok staat. Bravo! Volgens de projectleider van Scheepswerf Kooiman, Chiel Verhoeff, verliep de bouw zoals voorgaande sleepboten voor Hubregtse volgens het boekje. “We zijn content met de prestatie van de boot. In uitvoering proberen we als Kooimanteam een nieuw schip altijd te verbeteren met aanbod van nieuwe technieken, samen met praktijkervaring en ideeën van de eigenaar.” Het Dutch Power casco kwam 6 weken te laat binnen, waardoor de oplevering twee weken na de geplande opleveringsdatum plaatsvond. De installatietijd van casco tot proefvaart bedroeg slechts 9 weken.
Inspectie
Het kleine broertje is ook aan boord.
Afmetingen van deze sleep-werkboot zijn 31.1x 9.50x 2.60 meter. De boot werd onder inspectie van Lloyds Register of Shipping gebouwd met notatie:100 A1 TUG-LMC-UMS en NSI A3. De door Koedood geleverde 1600 pk Mitsubishi motoren zijn van het type S16R-MPTA met Reintjes keerkoppelingen. Een derde Mitsubishi levert 395 kVA energie voor de hydraulische Verhaar boegschroef. Twee Mitsubitshi aggregaten van 71.5 kVA geven spanning. De Dutch Power is uitgerust met een enorme HEILA kraan, die aan de achtersteven 9.5 ton hijst. Een potige towing winch van Maaskant en towing haak van Mampay in combinatie met sleeptrossen en kettingen vormen de equipement voor de Dutch Power taak. Hydromarine in Papendrecht realiseerde hydrauliek voor onder andere tugger winches, pennen en een systeem om de sleepdraad beet te pakken tijdens werkzaamheden. Alfa Laval separeert de brandstof. Als leverancier van communicatie en navigatie systemen tekent Alphatron. Zoals gebruikelijk was Technisch Bureau Mous – onderdeel van de Kooiman groep – verantwoordelijk voor de elektrische installatie. Keruma zette de Dutch Power in de lak. De betimmering komt uit eigen Kooiman keuken. Rondom duurzaam teakhout, een stuurhut die comfort claimt en kwaliteit om van te smullen.
Enka Inºaat ve Sanayi A.ª.
Met de losse boot vanaf Scharendijke op koers naar het zo’n 4 weken verder gelegen Kazachstan via Sint Petersburg en de 3.550 kilometer lange Wolga, om vanuit haar delta de Kaspische zee over te steken naar eindbestemming Bautina. Vorige boten van Hubregtse zijn via de Zwarte Zee en Zee van Azov naar hun karwei gevaren. In dit oliewingebied, waar boorplatforms worden gebouwd op betrekkelijk ondiep water, wordt de Dutch Power ingezet voor survey, transport en ankerassistentie. De opdrachtgever is Enka Inºaat ve Sanayi A.ª. in Istanbul. Een megagroot bedrijf waarmee Marinus Hubregtse een oude werkrelatie heeft. Als uitvoerder bij Van Oord was hij betrokken bij het realiseren van werk- en booreilanden voor deze firma. Inmiddels is Enka Inºaat alweer 16 jaar een opdrachtgever van Hubregtse van den Berge vof voor de inzet van werk-sleepboten. Marinus: "Vanaf het begin was de basis met deze Turkse firma betrouwbaar en constructief, daarop hebben we samen met de medewerkers aan boord, verder gebouwd." Marinus begon voor zichzelf met een boot waar een 208 pk Stork Ricardo de kiel legde voor een toekomst in de natte aannemerij. Inmiddels 6 boten later, heeft hij er nog zoveel plezier in dat hij kapitein Naftali Blokzijl en bemanning vergezelt naar Kazachstan, onder voorwaarde dat de kok er eveneens plezier in heeft en kwaliteit op tafel zet.
[Ook feest voor stichting
Voor Stichting Paardrijden Gehandicapten Schouwen Duiveland en manege Balans in Dreischor waar Babette Heijboer pony rijdt, was het eveneens feest.
Op de open dag kwam het eerste ’trekkie’ á 3500 euro van de Dutch Power – gedoneerd door feestgangers – geheel ten goede aan de Stichting Paardrijden. De stichting zet gehandicapten óp het paard. Babette kreeg van Reederij Engelsman een jonge pony, haar ‘ouwe trouwe’ ging met verzorgd pensioen.
Johan de Witte