- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwPrettig leven en werken op nieuw ms Seinpost

Prettig leven en werken op nieuw ms Seinpost

- Advertentie -

Delen

Vader en zoon Blom. “De sector heeft het zwaar.”

Het ms Seinpost waarop Job en Gertine Blom en Jobs ouders Dirk en Nelie Blom tot vorig jaar voeren, was naar eigen zeggen een ‘prachtschip’. Desondanks tekenden zij tweeënhalf jaar geleden een contract voor nieuwbouw. Het nieuwe schip namen zij onlangs in gebruik.

Toen de eigenaren, verenigd in Seinpost BV, begin 2007 het nieuwbouwcontract tekenden, scheen de zon economisch gezien nog. De waarde van schepen steeg volop en vracht was er volop. Op dat moment was nog niet duidelijk of het een nieuwbouwschip werd of vervanging. “Dat was afhankelijk van wat mijn broer Lennard wilde”, vertelt Job. “Hij koos toch voor een baan aan de wal, bij het bedrijf van mijn andere broer Dirk. Begin vorig jaar konden we ons schip goed verkopen en dat hebben we toen gedaan.” Het bedrijf van Dirk – DBS Scheepsservice – was overigens bij de afbouw van de Seinpost betrokken als leverancier van de aluminium vloerplaten in de machinekamer

Schippersbloed
In afwachting van de bouw van het nieuwe ms Seinpost volgde een jaar leven aan de wal. Toen werd Job, die van jongsaf schipper wilde worden en direct vanaf school bij zijn ouders aan boord kwam, meer dan ooit duidelijk dat het schippersbloed hem door de aderen vloeit: “Wij werkten mee aan de bouw en afbouw bij Jooren Werkendam. Die regelmaat, die verplichting, niks voor mij. Ik miste de vrijheid.”
Voor Dirk en Nelie Blom is dit het achtste eigen schip. In 1972 kochten zij de klipper Eben Haezer van Nelie’s vader. Enkele jaren later droegen zij dit schip over aan hun zwager en kochten zelf de 51 meter lange Pro Rata. In 1978 maakte het echtpaar de overstap naar de eerste Seinpost, een kempenaar die zij onder deze naam kochten, een naam die zij vanaf deze tijd gingen koesteren. Na een 750 tonner en een 1200 tonner kochten ze nog een 105 meter-schip alvorens werd besloten tot de eerste nieuwbouw, 110 bij 11,45 meter, met luiken. De nieuwe Seinpost is even groot, maar de tonnage is dankzij de diepgang van 3,74 meter bijna 400 ton groter, te weten 3343 ton, en net als de vorige geschikt voor het vervoer van zowel containers als bulk.

Nederlands casco
De Seinpost is een volledig Nederlands schip, zowel cascobouw als afbouw gebeurden bij Jooren. Het casco van de vorige Seinpost werd nog gebouwd in het Roemeense Orsova. “Dat was een bijzonder net casco en daar waren we met alle plezier weer heengegaan”, vertelt Job. “Maar in Roemenië stegen de prijzen in korte tijd aanzienlijk. Qua prijs was er nauwelijks verschil meer tussen een Nederlands en Roemeens casco. Op de werf in Werkendam bekeken we een daar gebouwd casco. Dat zag er heel netjes uit. Daarom gingen wij via Chris Cornet van Concordia Shipyard met Jooren in zee. En daarvan hebben we geen moment spijt gehad, het is een ontzettend mooi schip geworden.”
Het wonen op de Seinpost is voor Job en Gertine en hun kinderen Marilynn en Derrick bijzonder prettig dankzij de flexibele opstelling van de woning en dankzij de minder gebruikelijke indeling. Waar de entree van de woning op de meeste schepen in de keuken is, die de doorgang vormt naar de kamer, kom je op de Seinpost via de hal binnen in de kamer. De halfopen keuken ligt naast de kamer, waardoor er direct contact is tussen degenen die zich in kamer en keuken bevinden. “Zo loopt niet iedereen om je heen als je in de keuken aan de slag bent, maar heb je toch contact met anderen in de woning. Dat vinden we bijzonder prettig”, vertelt Gertine. Ere wie ere toekomt, ze baseerden dit op de indeling die zij zagen op de Govert sr. van Aart en Anja Cornet en gaven hier hun eigen draai aan. “De stoffering komt van Den Breejen in Hardinxveld en één van hun stylisten adviseerde ons uitstekend.” Resultaat is een prachtig, smaakvol ingerichte woning. De familie Blom is blij met de prachtige keuken, voorzien van diverse moderne snufjes, waaronder twee bio-fresh koelkasten met nul-graden-lades die de houdbaarheid van vers en zuivel aanzienlijk verlengen. De keuken en ook het sanitair is geleverd door Belmar Keuken en Sanitair in Dordrecht.
Bureau JVS maakte een geluidsberekening voor de woning. Dankzij de flexibele plaatsing en de dubbele vloer tussen woning en machinekamer is het geluidsniveau in de kamer bijzonder laag.

Werken

“We hebben met ons nieuwe schip al behoorlijk wat vrachten gehad.”

Het is prettig werken op de Seinpost. Het stuurhuis is uitgerust met dubbele airconditioning. “Wij hebben meegemaakt dat de airco stuk ging op de warmste dag van het jaar. Dan is zo’n stuurhuis net een plantenkas. Met een dubbele airco voorkom je dit vrijwel zeker”, vertelt pa Dirk. Verder is het voordek opvallend ruim, evenals de piek. In verband met de bedrijfszekerheid is de Seinpost uitgerust met een dubbele boegschroef. Job vindt spudpalen een vooruitgang: “Dat is echt helemaal perfect.”
Pa Dirk wijst op een spoelbakje met kraan in het stuurhuis. “Kun je snel even je handen wassen als dat nodig is, zonder daarvoor het halve schip over te hoeven lopen. Dat lijkt een futiliteit, maar juist daarvan heb je ontzettend veel plezier.”
De Seinpost is verder uitgerust met een 1835 pk sterke Caterpillar 3512C hoofdmotor en twee Van Wijk boegschroeven, elk aangedreven door een 430 pk sterke Daf motor. Van Wijk leverde ook de spudpalen. De stroomvoorziening aan boord komt van twee John Deere generatoren van 65 kWh per stuk.
De familie Blom is niet gebonden, vaart hoofdzakelijk voor Beka in het Duitse Kehl en Imperial De Grave in Zwijndrecht. “In goede tijden heb je een betere concurrentiepositie, in minder goede tijden komen de klappen ook harder aan”, zegt Blom senior. “Toch hebben we met ons nieuwe schip al behoorlijk wat vrachten gehad. Natuurlijk is het moeilijk in deze tijd. De sector heeft het zwaar. Wel heb ik het gevoel dat banken er alles aan doen om er zo soepel mogelijk mee om te gaan voor binnenvaartondernemers. Dat de groei niet in het tempo van de afgelopen jaren kon doorgaan, was volledig duidelijk. Maar met een recessie van deze omvang had niemand rekening gehouden. Hoe lang duurt de recessie? Hoe lang moet je interen? Het is heel moeilijk te zeggen.”

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -