Dennis Wisse in het gangboord bij belading EMO.
Dennis Wisse is een vierde generatie slagerszoon uit Rilland-Bath. Hij vindt de slagerij nog steeds leuk maar droomde van een eigen schip. Toen hij op zijn vijftiende van school ging zocht hij zijn toekomst op de binnenvaart en begon als lichtmatroos. Binnen vier jaar had hij al zijn benodigde diploma’s en patenten en vestigde zich als zelfstandig ondernemer. Hij nam onlangs het nieuwe ms Cardium in gebruik.
Hij vaart alweer enkele weken met zijn nieuwe 110 meter. Net terug van een reis naar Brussel heeft hij het geluk opnieuw te kunnen gaan laden. We gaan bij hem en zijn vrouw Marlies Nieuwenhuyse aan boord kort voor dat hij op de Maasvlakte kolen gaat laden voor Mannheim.
We zijn nog maar enkele minuten aan boord als de Cardiium wordt opgeroepen: het schip wordt verwacht bij bandje één. Samen met de buurman wordt er losgemaakt en overgestoken naar de EMO. Terwijl Marlies voor de koffie zorgt, tekenen wij het verhaal op van iemand die zichzelf in korte tijd binnen de branche goed op de kaart heeft gezet terwijl zijn wortels daarmee geen binding hebben. Overigens is het niet zo moeilijk om te raden waar iemand die in Rilland-Bath woont zijn inspiratie voor het water en de vaart heeft opgedaan.
De Ferrarirode motor.
In 1999 kocht Dennis samen met zijn vader zijn eerste schip. Het was de Reimerswaal, een tachtig meter droge ladingschip uit 1930 waarmee zonder problemen reizen werden gemaakt over de Moezel en de Donau. Ze voeren ook veel op Noord-Duitsland. In 2002 trouwden Dennis en Marlies en kochten een eigen schip. Het was de ex-Versus die ze hebben voorzien van een nieuw naambord met daarop de letters Cardium. Verder stonden daarbij de maten 86.00×9.50m en een tonnenmaat van 1577. Met dit schip werden door Dennis en Marlies vooral containers gevaren. Over de naam: toen de Oosterschelde stormvloedkering werd gebouwd legde het werkschip Cardium de matten waarop de pijlers kwamen te rusten. Met de keuze voor die naam verwijzen ze naar hun verwantschap met Zeeland en naar de waardering voor de knap geconstrueerde stormvloedkering. Voor Dennis en Marlies is het vanzelfsprekendheid dat hun eerste nieuwbouwschip ook zo heet.
Plannen
Hij bekent dat hij al vanaf het moment dat hij zelfstandig ondernemer werd, een nieuw schip wilde. Alles kwam in een stroomversnelling toen hij eind 2007 een telefoontje kreeg van Mark Roodhart: er was serieuze belangstelling voor zijn schip en Mark wilde graag eens met Dennis spreken over een schip dat hij in samenwerking met Willem de Waardt Scheepsbemiddeling kon aanbieden. De beslissing liet niet lang op zich wachten en de beide zaken werden begin 2008 afgesloten. Ook de Reimerswaal en de vorige Cardium kocht hij via Roodhart.
Je schip verkocht hebben betekent dat je moet uitzien naar vervangende woonruimte. Het echtpaar vond een appartement in Rilland-Bath. Het casco arriveerde rond kerst 2008. Voordat het naar de Gerlien van Tiem ging werd er nog aangelegd bij het tussenstation van scheepsreparatie- en constructiebedrijf Niessen in Zwijndrecht, voor enkele specifieke wensen van Dennis en Marlies. Ook wordt daar de fundatie gewijzigd. De oorspronkelijke bouwtekening had rekening gehouden met een snelloper maar dat moest worden aangepast aan een echte ABC. Mark Roodhart regelde dat de motor eerst een Ferrarirood jasje kreeg en verchroomde kleppendeksels.
Eind februari kreeg de Cardium een plaats aan de afbouwkade van de Gerlien van Tiem. Dennis nam daar zijn intrek in een stacaravan en Marlies bleef met de kinderen aan boord van de vlet. Met een succesvolle proefvaart op 12 juni werd de bouwperiode afgesloten. Ze zijn beiden zeer tevreden met de nieuwe Cardium van 110 x 11.45m en 3236 ton. Tijdens het gesprek in het EBR stuurhuis zien we dat Willemsen interieurbouw er weer een tevreden klant bij heeft. De keuken is geplaatst door Pelma Keukens uit Goes. “Dat was niet zo’n moeilijke keuze, mijn zus Carina werkt daar”, zegt Dennis. Het resultaat mag er zijn.
Geluid
De stuurhut van de Cardium.
Dennis en Marlies zijn erg tevreden over het geluidsniveau in de woning van de ABC van 1800PK bij 1000 omwentelingen. “Onze vorige motor draaide stationair al 600 toeren, dat kunnen we ons nu gewoon niet meer voorstellen”, zegt Dennis. De overige motoren aan boord hebben een ander kleurtje, het zijn een gele Caterpillar C18 voor de aandrijving van de Veth boegschroefinstallatie en twee John Deere’s van elk 60KvA. Ondertussen is het schip binnen drie kwartier geladen: de reis naar Manheim kan beginnen. Op de vloer van het stuurhuis heeft zoon Nick van 2 jaar inmiddels ook zijn schip geladen, een houten schip met echte ruimen dat zijn opa heeft gemaakt. Waar vind je dat nog?
Hans Heiligers