Op de derde reis in zijn korte bestaan heeft de Yankee een lading containers gedaan van Stein naar Antwerpen, die inmiddels zijn gelost. Er is plaats voor 208 TEU. Het schip heeft daarna ligplaats gevonden aan kade 132 in Antwerpen, waar schipper en bemanning vol verwachting uitkijken naar een nieuwe reis.
Het juiste moment voor een tas koffie. Even later wordt die door Jimmy’s vrouw samen met een koektrommel binnen gebracht. Jimmy’s vader Eduard is ook aanwezig. Altijd weer gezellig zo’n moment op de comfortabele ronde bank in het stuurhuis. Als de waan van de dag is besproken en de complimenten voor het schip en het mooie stuurhuis zijn overgebracht vragen we eerst naar de oorsprong van de naam Yankee.
Rebel
Tas heeft in een ver verleden met zijn broer een schip gehad dat oorspronkelijk de naam Rubens droeg. Dat was toch wel een ernstige naam voor de twee jonge broers. Op goed doordachte wijze en met veel kunst- en vliegwerk werd met succes een grootscheepse aanval uitgevoerd op de naam Rubens waarvan de letters op het schip waren gelast. De laatste letter geheel verwijderd en de resterende werden op uiterst creatieve wijze verbouwd tot dat de naam Rebel te voorschijn kwam. Dat paste op dat moment beter bij de aard en het karakter van de jongelui.
Rebellen, Yankees dus, deden ook mee in de strijd in Amerika tussen de Noorderlingen en Zuiderlingen en dat was het opstapje naar de naam Yankee op het schip dat nu in deze krant prijkt. Overigens is dit reeds het derde schip van Jimmy Tas dat deze naam draagt.
Denkwerk
Voor de eerste maal gaf Tas de naam aan de ex-Gerard, een schip van 85 meter. Daarna kwam de eerste nieuwbouw Yankee, we schrijven daarbij het jaar 2004. Jimmy was uitermate tevreden over zijn nieuwbouw. Het schip was 86,00 x 10,00 meter. En als Twan de Goeij niet naar Jimmy had gebeld om hem te vertellen dat er spontane interesse bestond voor zijn Yankee dan had hij er waarschijnlijk nu nog mee gevaren.
Maar het voorstel van Twan zette Jimmy toch aan het toekomstgerichte denkwerk. Uiteindelijk is de positieve beslissing toch nog snel gevallen en niet veel later zat Jimmy al in het vliegtuig naar Rusland. Hij heeft die trip nog drie maal gemaakt, in wisselend gezelschap van Wim Driessen en Fré Molegraaf.
Met voorbijgaan aan de après-ski activiteiten na al het zware werk op de werf vervolgen we ons verslag met de aantekening dat het casco eind november vorig jaar als sleep in Rotterdam aankwam. Na een tussenstop bij Den Breejen kreeg het casco half december een plaats aan de afbouwkade van De Gerlien-van Tiem. Op 7 april van dit jaar vond met succes de technische proefvaart plaats; de keuring van de IVW werd op 4 mei op dezelfde wijze afgerond.
Kruiplijn
En als we een rondje maken over het schip met Eduard Tas kunnen we het wel eens zijn met de resultaten van de keuring. Een goed gebouwd schip, doordacht ingericht en met een mooie woning waarop Willemsen Interieurbouw zijn best heeft gedaan.
In de machineruimte op het voorschip staat een geslaagde combinatie van een Caterpillar van 608 pk bij 1800 omwentelingen met een kanalenboegschroef van Van Tiem. Verder nog een John Deere van 64 kVA.
De hoofdschotel vinden we in de machinekamer: een grote groene ABC van maar liefst 1803 pk bij een zuinig toerental van 1000 omwentelingen. Bij zo’n respectabele ABC staan we altijd eventjes in de houding en we geven een eerbiedig knikje naar deze heer van stand. Het stuurhuis van EBR is zojuist in de allerlaagste stand gezet om eens precies te weten hoe het nu ‘echt’ met de kruiplijn zit.
De Yankee doet ten slotte niet voor niets dienst op de vrije vaart en dan is het altijd goed om vooraf te weten waar de grenzen van het nieuwe schip liggen.