Valsinni: een Lemmers VeKa-product

0

Met twaalf wagens onder zijn kiel staat de splinternieuwe Valsinni hoog en droog bij BV Werf ‘t Ambacht voor een onderwaterlaagje antibiotica tegen aangroei. Als we onder het vlak kijken is Leen Oosterhof van Leta met een acht man sterke ploeg in de weer, om de door VeKa geleverde en in Lemmer afgebouwde bunkertanker rondom te voorzien van een extra huidlaag. “Zwart moet zwart zijn”, vinden ze bij Gebr. Werkman Tanktransport.

“Roerige tijden”, zegt eigenaar Danny Werkman, om nieuwe schepen af te bouwen, terwijl hij zijn telefoon op tafel kiept. Ergernis over niet bezorgd materiaal, terwijl het zonnetje op de ramen parelt op zijn voorhoofd.
“Voor de bouw van deze tanker hebben we begin 2008 met VeKa het contract getekend”, begint Danny. “De inrichting is conform goede tijden, niettemin…” Daar gaat zijn handy weer: het interview stagneert. Even later zijn zin afmakend: “…moet Rabo Shipping het er ook mee eens zijn.”De bunkergiek laat niets te raden over de bedoelingen van de Valsinni. (foto Johan de Witte)

Firmavoordeel
Nog een paar dagen en dan wordt het voor de Valsinni bunkeren in opdracht van VT. Beetje druk staat er dus wel op de ketel, al is dat overigens niet merkbaar aan kapitein Rinus Mijnster. Sinds ’97 zijn Danny Werkman en broer Rino via hun vader in business en het kan hun niet ontzegd worden dat er gang in de zaak zit. Danny is bepaald niet alleen; zijn crew bestaat stuk voor stuk uit medewerkers! “Met goede mensen om je heen, kan je veel doen.”
Rino Werkman, eens kapitein op de Empire, wilde een schip afbouwen. Het werden er drie en hij kan hierna gewoon door met de volgende drie. Zijn voordeel is dat hij er feeling voor heeft en het bovendien interessant, plezierig werk vindt. “Het firmavoordeel”, zegt Danny, “is dat Rino zuinig is. Dat voorkomt meerwerk.”
“Inzetten doen we ons voor 200 procent, wat voor het thuisfront wel eens lastig is. Op het schip geen aanmerking. We maken goeie afspraken met VeKa, waar directie en productiemedewerkers zich tot achter de komma aan hebben gehouden. Voor de afwikkeling en papierkraam heeft VeKa een duizendpoot in het ‘bos’ van certificaten.”

Tas vol papieren
Danny doelt op Monika Bons, die juist de stuurhut binnenstapt met een tas vol papieren. Monika verzamelt, structureert en organiseert scheepsdocumenten en certificaten afhankelijk van leveranciers. Als het schip klaar is, brengt zij alles aan boord. Monika, die uit de accountantswereld komt, zegt: “We maken de Ebis-check voor alle tankers van VeKa. Ingeval ik er eens niet ben, zorgt mijn collega Stephan van den Hill dat de zaak loopt. Ik vind het veelzijdig werk, waar je zeker de eigenaar of bemanning veel mee uit handen neemt.”
Kapitein Rinus Mijnster (dertig jaar actief in de bunkering) is overal voor in. Met uitzondering van de scheepspapieren. “Bunkeren is nooit hetzelfde. Ik ga zelf de boot op, om paperassen met de ‘chief’ te regelen.”
(foto Johan de Witte)“Dit Lemmers VeKa-product is tot dusver mijn favoriet. Het is niet alleen een mooi casco uit Georgiu (Roemenië), de uitvoering met twee Caterpillar-motoren, Verhaar-boegschroef en Van Wijk-bunkermast is professioneel en compleet. Niet zomaar vlinderkranen, echte laad- en loskranen. Een schip waar je mee kan bunkeren.”
Voordat we van boord gaan, kijken we nog even binnen waar de levenspartner van Rinus de scepter zwaait. Onmiddellijk wordt duidelijk dat Jacqueline mee gaat varen. “Aan dek mag het dan praktische kwaliteit hebben, ik kies voor een gezellige woning. Ik ga koken voor de jongens; vandaar dat de keuken er op ingericht is. Danny en Rino vroegen of ik de woning wilde inrichten en dat heb ik met veel plezier gedaan!”

(Johan de Witte)

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.