Bunkeren op hoger niveau met Zwaantje 9

0

Boordevol techniek, fluisterstille equipement met het accent op veiligheid, versierd met roestvaststaal plus maritiem compleet reikt het bijzondere nieuwe Zwaantje 9 de hand aan kleine en grote schepen én aan het milieu. Het bijzondere casco is in Kozle (Polen) gebouwd en geïnstalleerd door Hydromarine uit Papendrecht, in opdracht van Slurink Zwaans.

Slurink Zwaans was sinds 2006 langzaam bezig om de uitstraling van het bedrijf te veranderen. Met nieuwe borden op de bunkerwinkelschepen, mooie frisse kleuren en natuurlijk nieuw briefpapier, waarbij de twee bolders het uitgangspunt blijven en de zwaan langzaam uit beeld vliegt. Alwin, Bert en Rob Slurink hebben Slurink Zwaans en Verbo samengevoegd tot Slurink BV en Service Centrum Lobith BV.

Geen gesleep met slangen
Het nieuwe Zwaantje 9 en de pas in de vaart gekomen Pouwel S, die als dubbelwandige het complete netwerk van Slurink Bunkerstations foerageert, horen bij de nieuwe opzet. Als 35 x 6,40 meter en 250 ton grote, met 33 kuub drinkwater, zes soorten smeerolie in bulk, te bunkeren met bunkergiek, heeft de nummer 9 eigenschappen waarbij het gesleep met slangen verleden tijd is.
Met in totaal zeven pompen, bedienbaar vanaf het trunk- en het roefdek eveneens met bunkerequipement uitgevoerd, is het Zwaantje 9 uniek. Het is bunkeren op hoger niveau.
(foto Johan de Witte)
Geheel in de rubber fenders is de boot geschikt voor lege schepen. De roefdekbunkerhaspels komen op gangboordhoogte. Loek Besemer, technische man bij Slurink, treffen we bij Hydromarine in Papendrecht. Hij zegt: “Met Hydromarine doen we als Slurink veel; op het gebied van hydrauliek maken ze alles.”
“Deze boot heeft met zijn vele functies nogal wat techniek aan boord. Er zijn bijvoorbeeld veertien haspels met elk 40 meter slang en veel elektrische kleppen. Alle praktische ervaring hebben we omgezet in uitvoering en daarbij de wet- en regelgeving nauwkeurig toegepast. We wilden met deze boot de grote Rijnvaart en zeevaart bunkeren; daarom is er gekozen om vanaf het roefdek te bunkeren. Ook is materiaal optimaal geïsoleerd. De nadruk is erop gelegd om omgevingsgeluid zo veel mogelijk te beperken.”

Werk aan de winkel
Voor Loek, die reeds twintig jaar alle facetten van het bunkerbedrijf heeft doorlopen en de nieuwbouw beschouwt als een interessante mix met zijn gewone werk, blijft er met zeven bunkerstations en twaalf bunkerboten bij Slurink BV werk aan de winkel. Hydromarine Het installeren of repareren van hydraulische systemen op het gebied van scheepvaart, scheepshellingen, kunstwerken, landbouw of een praktisch hydraulische vertaling voor iets unieks op Willy Wortel-niveau behoort tot de business van Hydromarine in Papendrecht. Nogal breed dus. Niettemin ‘ondergesneeuwd werk’, evenals dat van Slurinks huiselektricien Hoveko, die het gecompliceerde bunkerschip geïnstalleerd heeft met 2010 functies.
Ook het Zwaantje 9 koketteert met zijn materiaal aan de buitenkant; echter aan de binnenkant zit het brein verstopt. Een blik in de relatief grote machinekamer met allround techniek, bewijst dit. Met een 465 pk MAN-diesel heeft de kapitein van het Zwaantje 9 elke manoeuvre onder controle. Radio Holland leverde de apparatuur. Tresco zorgde voor AIS en kaarten. Zwaantje 9 is een bunkerboot op hoger niveau!

(Johan de Witte)

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.