In de binnenvaart is met teleurstelling gereageerd op het sneuvelen van de aangepaste Richtlijn voor Gecombineerd Vervoer. De Europese Commissie heeft bij de vaststelling van het werkprogramma voor 2026 aangekondigd dat de aanpassing niet doorgaat. Het IWT Platform betreurt de intrekking van het voorstel om de richtlijn aan te passen. Dat schrijft directeur Theresia Hacksteiner op de website van het Europese binnenvaartplatform.
De richtlijn maakte deel uit van het pakket om het transport in de Europese Unie te vergroenen. Die plannen werden in november 2023 gepresenteerd. Onlangs maakte de Europese Commissie bekend dat ze voornemens is de Richtlijn voor Gecombineerd Vervoer in te trekken.
Het IWT Platform spreekt van een stap terug. De herziening van de richtlijn werd beschouwd als een belangrijke vooruitgang voor de verplaatsing van vrachtvolumes van de overvolle wegen naar binnenvaart en spoor.
Lading van de weg naar het water
De binnenvaartsector had in eerste instantie positief gereageerd op de ontwerpwijziging. Die was namelijk bedoeld om vervoersvormen te ondersteunen die aantoonbaar minder negatieve milieueffecten hebben dan bij gebruik van (alleen) wegvervoer. Daarmee zouden de maatregelen bijdragen aan de EU-doelstelling om meer lading van de weg naar het water en spoor te verplaatsen.
Er bestonden binnen de sector wel twijfels of de herziening van de richtlijn de ambitieuze doelen van de Europese Green Deal zou kunnen waarmaken, zo stipt Hacksteiner aan. Dat zat ‘m onder meer in de beperkte reikwijdte en de ingewikkelde emissieberekeningen.
Verouderde regelgeving
Maar de aanpassing had “een belangrijk kader kunnen vormen voor een gemoderniseerd modal shift-beleid ten gunste van de binnenvaart, terwijl de huidige richtlijn zich vooral richt op en steun verleent aan het weg-/spoorvervoer”, aldus de directeur van het IWT Platform, die tevens secretaris van de Europese Binnenvaart Unie is.
Volgens Hacksteiner publiceerde het Europees Parlement nog maar kortgeleden een studie met aanbevelingen voor actualisering van de richtlijn. “Daarin werd uitgebreid gemotiveerd waarom een herziening van deze verouderde regelgeving dringend nodig is, met concrete prioritaire maatregelen om de rol van gecombineerd vervoer te versterken.”














