- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPleziervaart ontdekt elektrisch varen

Pleziervaart ontdekt elektrisch varen

- Advertentie -

Delen

Steeds meer watersportliefhebbers stappen over op elektrisch varen. Het aanbod van elektrische boten is binnen Europa in twee jaar tijd met 250 procent gegroeid.

Bij Krijgsman Watersport zetten ze in op die trend.Jorn Krijgsman, directeur van het familiebedrijf in het Noord-Hollandse West-Knollendam, is zelf ook helemaal om: “Zonder motorgeluid ervaar je pas echt hoe rustgevend water kan zijn. De ervaring verandert volledig: soepel, stil en zonder trillingen.”

Groeiend aanbod

Exacte cijfers ontbreken, doordat in Nederland geen registratieplicht geldt voor pleziervaartuigen. Er wordt geschat dat er inmiddels tussen de 10.000 en 20.000 elektrische boten in Nederland rondvaren.

Dat lijkt misschien nog beperkt, maar het aanbod groeit razendsnel. Zo heeft Mercury een hele nieuwe lijn met elektrische motoren. Voor Krijgsman een teken dat ook de grote spelers inzetten op een emissievrije toekomst. Met de veranderende wetgeving is het niet gek dat de omschakeling plaatsvindt. Vanaf 2030 mag je op veel plekken alleen nog maar elektrisch varen, zoals in Utrecht en een groot deel van Amsterdam. Ook in Leiden is dit streven er. In Amersfoort en Giethoorn is deze omschakeling al jaren geleden ingezet. Veel gemeenten zullen de komende jaren volgen.

Innovaties

Nederland is volgens Krijgsman koploper als het gaat om koopinteresse in elektrische boten. Uit Europees onderzoek blijkt dat er nergens zoveel potentiële kopers zijn als hier. Dat maakt Nederland dé hotspot voor elektrische vaarinnovatie.

“Voor fabrikanten en aanbieders is het dan ook belangrijk om in te spelen op die groeiende vraag. Nieuwe modellen, slimme technologie en betere infrastructuur vinden hier sneller hun weg naar de markt. En hoe meer gebruikers, hoe sneller de innovaties betaalbaarder, toegankelijker en gebruiksvriendelijker worden. Daarmee versnellen we de hele Europese doorbraak van elektrisch varen.”

Uitdagingen

Toch zijn er ook uitdagingen, weten ze bij Krijgsman. “De actieradius van elektrische boten blijft, afhankelijk van accutype en vaarstijl, beperkt vergeleken met brandstofmotoren. Zeker bij tegenwind of sterke stroming vraagt de motor meer vermogen, wat de accu sneller leegtrekt.”

Ook het opladen vraagt om planning: je moet rekening houden met langere laadtijden en niet iedere aanlegplaats beschikt al over laadfaciliteiten. “De laadfaciliteiten vormen sowieso nog een probleem. Het stroomnet is op veel plekken al overbelast. De laadinfrastructuur is daardoor nog niet wat het zou moeten zijn. Bovendien zijn de systemen nog niet volledig gestandaardiseerd, wat het onderhoud of vervangen van onderdelen soms ingewikkeld maakt. En hoewel de verbruikskosten laag zijn, ligt de initiële aanschafprijs van een elektrische aandrijving vaak hoger dan die van een traditionele motor.”

“Binnen vijf jaar is elektrisch varen voor iedereen bereikbaar: eenvoudig opladen, weinig onderhoud, betaalbaar en vooral: rust op het water”, aldus Jorn Krijgsman. Er verschijnen op steeds meer plekken laadpunten in jachthavens, aan kades en bij aanlegsteigers, waardoor het plannen van een vaartocht eenvoudiger wordt. Producenten experimenteren daarnaast volop met duurzame energie-oplossingen aan boord, zoals zonnepanelen en regeneratief laden via schroefrotatie.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -