Vanaf 2020 probeerde Haven Duisburg met juridische middelen het exploiteren van een nieuwe railterminal van familiebedrijf Cabooter in Venlo te verhinderen. Onlangs is de strijd gestaakt en hebben de partijen een regeling getroffen.
In 2014 gunde Greenport Venlo de aanleg en exploitatie van de nieuwe railterminal in Blerick aan Cabooter. Dat had al terminals in Blerick en Kaldenkirchen. In 2020 ging de nieuwe terminal op Greenport van start. De haven van Duisburg kwam in het geweer omdat de aanbesteding uit 2014 alsnog ongeldig zou moeten worden verklaard: Provincie Limburg zou Europese regels ongeoorloofde staatssteun aan Cabooter hebben gegeven.
Rechtszaken
Er kwam een rechtszaak die jarenlang sleepte bij Rechtbank Limburg. Tegelijkertijd werden nog allerlei andere procedures rond de aanbesteding gevoerd. Zo kwam er een kort geding, toen Cabooter nabij de railterminal een terrein kon huren voor opslag van containers. Ook dat was tegen het zere been van het Duisburgse havenbedrijf.
De procedures zijn nu stopgezet. Een woordvoerder van Rechtbank Limburg laat desgevraagd weten dat de partijen onderling een regeling hebben bereikt. Daarin heeft de rechtbank geen rol gehad. De advocaat van de Duisburgse haven wil met een beroep op zijn geheimhoudingsplicht niet zeggen wat is afgesproken.
Door Noud van der Zee