In de periode dat ik nu bezig ben met de Strategische Arbeidsmarktagenda Binnenvaart heb ik vanuit de sector regelmatig kritische opmerkingen gehoord over de opleidingen in de binnenvaart. De rode draad in deze opmerkingen is dat deze (op onderdelen) niet meer “van deze tijd” zijn, niet passen bij de huidige stand van de praktijk. Daarmee lijkt het voor sommigen soms of de theorie, de scholen, en de praktijk, aan boord, ieder een eigen route volgen. Vooral los van elkaar.
Dit is natuurlijk niet het geval!
Wat
Voor de scholen die opleiden voor de beroepen in de binnenvaart, geldt dat zij studenten die in de sector aan de slag willen zowel theoretisch als praktisch helpen om aan de eisen daarvoor te voldoen. Dat zij (kunnen) slagen voor de examens die zij moeten afleggen waarmee ze bewijzen dat ze voldoen aan het niveau van vakbekwaamheid als beginnend vakman/-vrouw.
Dit zou je het WAT kunnen noemen van het onderwijs. Het (kunnen) voldoen aan eisen in regelgeving. Die wordt door allerlei instanties zoals ministeries, ‘Europa’ en CCR vastgesteld. Deze regels worden periodiek ‘vertaald’ naar het kwalificatiedossier (KD). Dat is de norm voor het onderwijs. Recent is het KD weer opnieuw vastgesteld. Het WAT is dus helder.
Hoe
In Nederland is vastgelegd dat elke school zelf mag bepalen via welke methode studenten gebracht worden naar het vereiste niveau. Dit kun je (een deel van) het HOE noemen. De scholen in de binnenvaart hebben afgesproken om met elkaar dezelfde methodiek en hetzelfde (les)materiaal te gebruiken.
Dat is in het belang van de sector, van u dus. Bedrijven waar meerdere studenten opgeleid worden, hebben nu niet meer te maken met verschillende schoolsystemen.
Project Toekomstbestendig Beroepsonderwijs Binnenvaart
In het project Toekomstbestendig Beroepsonderwijs Binnenvaart (TBB), waarvoor een subsidie is verleend, is ruimte om vooral het HOE van het opleiden met elkaar vorm te geven. De wensen van de sector, van u dus, vormen de basis om de methodiek en het (les)materiaal passend te maken op de huidige/toekomstige stand van onder andere de technieken aan boord.
Om die wensen en behoeften van u te horen organiseren we een aantal bijeenkomsten:
– In Harlingen staat op 12 oktober ‘aandrijving’ centraal
– in Nijmegen gaat het op 20 oktober over ‘digitalisering’
– in Rotterdam komen op 29 november ‘begeleiding en communicatie’ aan bod
Alle bijeenkomsten zijn van 10.00 tot 16.00 uur (inclusief lunch). Deelnemen is kosteloos en aanmelden kan via [email protected]. Via dit e-mailadres kunt u ook meer informatie over het TBB-project krijgen.
Meedoen helpt echt.