Om jonge collega’s in korte tijd veel praktijkervaring op te laten doen en de kennis van ervaren schippers en stuurmannen op te frissen maakt rederij Deymann sinds kort gebruik van de laagwatersimulator SANDRA II in Duisburg. De samenwerking met de instructeurs van het Europees Veiligheidscentrum Duisburg (ESD) is volgens de rederij zeer geslaagd.
Vroeger werd de simulator vooral ingezet om bijzondere situaties te trainen. In konvooi varen, moeilijke passages op een rivier of energiezuinig varen. Daarnaast gebruikte het scheepvaartberoepscollege in Homberg de simulator om jongeren in opleiding te laten kennismaken met de radar, ECDIS en alle overige instrumenten in de stuurhut.
Door de nieuwe richtlijn voor de beroepskwalificaties in de binnenvaart kan de simulator breder worden ingezet. Examens mogen voortaan ook op een erkende simulator worden afgenomen. Tijdens trainingen op de simulator leert men in specifieke situaties het juiste gedrag te vertonen en de juiste beslissingen te nemen. Dit alles op basis van wat men vanuit de stuurhut ziet en de informatie die binnenkomt via navigatie- en informatiesystemen. Hierdoor kunnen de deelnemers aan een training in korte tijd veel manoeuvres trainen en praktijkervaring opdoen onder toezicht van een ervaren schipper/instructeur. Ze kunnen hun vaardigheden snel verbeteren, wat weer bijdraagt aan de veiligheid van het scheepvaartverkeer.
Beter voorbereid
Stephan Kreutze, QHSE-inspecteur bij rederij Deymann, noemt de simulatieomgeving zeer realistisch. “Door te trainen op een simulator kunnen onze beginnende en ervaren schippers hun vaardigheden in verschillende situaties aanscherpen. Ze zijn daardoor beter voorbereid de dagelijkse praktijk aan boord.” Deymann combineert het trainen op de simulator met een praktische opleiding aan boord om toekomstige stuurmannen in staat te stellen zo snel mogelijk hun patent te behalen. De trainingen op de simulator en aan boord vullen elkaar aan en de kwaliteit van de opleiding is hoog.
Naast jongere werknemers laat Deymann ook ervaren collega’s op de simulator trainen. Hierdoor kunnen ze onder meer hun Streckenkenntnis, kennis van verschillende scheepstypes en de geldende politieregels opfrissen. De rederij laat medewerkers op de simulator ook noodsituaties trainen zoals een motorstoring, een defect roer of brand aan boord. Hierdoor weten ze welke procedures er in geval van nood te volgen zijn.
Ervaren instructeurs
“We zijn erg blij met de professionele ondersteuning door de ESD-inspecteurs”, aldus Kreutze. “Ze hebben veel technische kennis en ervaring, maar ze zijn ook geduldig en behulpzaam. Ze nemen de tijd om in te spelen op de individuele behoeften van onze medewerkers zodat iedereen het maximale uit zijn training kan halen.”
Trainen op de simulator onder begeleiding van ESD-inspecteurs is maatwerk. Voorafgaand aan en tijdens de training wordt de inhoud specifiek afgestemd op de samenstelling van de deelnemersgroep en de vaardigheden/kwalificaties die de deelnemers al hebben. Dit werkt volgens Kreutze motiverend. “Onze collega’s trainen graag op de simulator en voelen zich gewaardeerd.”
Ruim voor een team van Deymann de eerste simulatortraining volgde, hadden de rederij en de ESD-inspecteurs de specifieke trainingsbehoeften en de te oefenen scenario’s al afgestemd. Om zo een maximale bijdrage te leveren aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de deelnemers. “Onze eerste trainingen op de simulator zijn goed meegevallen”, besluit Kreutze. “We waarderen de kwaliteit van het trainingsaanbod en de inzet van de instructeurs. Goed opgeleid personeel is voor ons een speerpunt. We kijken uit naar de verdere samenwerking met de ESD-instructeurs.”