Toename aantal aanvaringen op Vlaamse vaarwegen baart zorgen

1
Een schip op het Albertkanaal, een van de vaarwegen waar naar gekeken wordt. (foto Tekst & Toebehoren)

De Vlaamse Waterweg en Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen willen de veiligheid op de Vlaamse vaarwegen verbeteren. Ze maken zich zorgen over recente calamiteiten. Ook minister Lydia Peeters steunt het initiatief: “Ieder incident is er een teveel.”

Het voorbije jaar hebben zich 26 incidenten voorgedaan, van aanvaringen tussen schepen tot schadevaringen tegen kunstwerken. “Hoewel er geen rechtstreeks verband tussen deze voorvallen is, vormen ze een bedreiging voor de veiligheid, het milieu en/of de efficiëntie van ons waterwegennet”, aldus De Vlaamse Waterweg in het bericht waarin de vaarwegbeheerder bekendmaakt eind oktober te overleggen met Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen (KBV) over mogelijke verbeteringen. “Beide partijen zijn vastbesloten om de veiligheid op onze waterwegen te versterken en de bedrijfszekerheid van de binnenvaart te waarborgen.”

In de kiem smoren

Ze noemen het voorbarig om van een zorgwekkende trend te spreken, maar De Vlaamse Waterweg en KBV slaan de handen ineen om onveilige situaties “in de kiem te smoren”. Daarom zitten ze eind oktober samen om te brainstormen over mogelijke verbeteringen.

Tijdens deze sessie onderzoeken ze wat zij en andere partijen kunnen doen “om de veiligheid en efficiëntie op onze waterwegen te verhogen” Dit omvat een evaluatie van het gedrag van alle actoren op het water, de dienstverlening en de infrastructuur van de waterwegbeheerder, de correctheid van vaarinformatie, enzovoort.”

Veiligheid op het water

Lydia Peeters, minister van Mobiliteit en Openbare Werken in Vlaanderen, steunt het initiatief. Ze benadrukt het belang van verkeersveiligheid op het water: “Veiligheid op onze waterwegen is een prioriteit om de betrouwbaarheid van onze binnenvaart te verzekeren. Ieder incident is er een teveel. We moeten er alles aan doen om de risico’s te minimaliseren en ervoor te zorgen dat onze waterwegen veilig en efficiënt kunnen worden gebruikt. Samen met De Vlaamse Waterweg en het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen zullen we werken aan verbeteringen die de veiligheid op het water versterken en de binnenvaartsector ondersteunen.”

Vooruitlopend op de verbeteracties roepen De Vlaamse Waterweg en KBV alle betrokken partijen op om samen de waterwegveiligheid te vergroten. Het gaat dan zowel om de binnenvaart-en de pleziervaart als logistieke spelers. “Met z’n allen kunnen we een positieve verandering teweegbrengen en ervoor zorgen dat onze waterwegen veilig en duurzaam blijven voor de toekomst.”

 

1 reactie

  1. Indien we de veiligheid op het water willen verbeteren zouden we allemaal een Ais en Marifoon/portofoon moeten hebben (allemaal) en uitluisteren op kanaal 10 .Wij hebben als pleziervaart reeds de beroepsvaart op 10 opgeroepen maar die luisteren niet allemaal uit op dit kanaal wat toch zou moeten en niet alleen de beroepsvaart.Andersom ook beroepsvaart contacteren bij nadering en zo de beroepsvaart informeren wat je van plan bent en ook andersom .
    Merendeel van beroepsvaart houd is aan lage snelheid bij nadering kleinere boten met dank !
    Ook s’nacht aanmeren langs vaarweg niet vergeten toplicht te laten branden pleziervaart!

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.