- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws100-jarige Rederij de Jong maakt zich op voor volgende innovatie

100-jarige Rederij de Jong maakt zich op voor volgende innovatie

- Advertentie -

Delen

Rederij de Jong bestaat honderd jaar. Op 25 september 1923 kocht Willem de Jong (1900 – 1983) motorschip De Hoop. Hij was de opa en naamgenoot van de huidige algemeen directeur van het familiebedrijf. Met die aankoop maakte het vaste, korte vaartraject van zijn vader Pieter de Jong plaats voor transporten overal naartoe. Dat was de eerste stap richting een echte rederij.

De koopakte van motorschip De Hoop uit 1923.

In 1936 werden nog twee motorschepen aangekocht: de Rijnstroom I en de Rijnstroom II. Het eerste werd twee jaar later weer verkocht, waarna De Hoop wordt omgedoopt tot Rijnstroom I.

Duwboten en -bakken

Zonen Pieter en Jan de Jong namen in 1957 het stokje van Willem over. Er kwamen activiteiten bij en de vloot groeide gestaag. In 1970 werd de bedrijfsnaam Gebr. P. & J. de Jong BV. Ook de vloot veranderde gaandeweg. De motorschepen zijn grotendeels vervangen door duwboten en -bakken.

Begin jaren 2000 laat opvolger Willem de Jong (en zoon van Pieter de Jong) de eerste eigen duwbakken bouwen in Polen. Dit is het begin van een groeiende vloot duwbakken. De huidige naam ‘Rederij de Jong’ ontstaat in 2006. Inmiddels zijn ook Willems zonen Pelger en Wessel alweer een aantal jaren actief in het familiebedrijf.

De aankoop van vier coasters (tussen 2020 en 2023) maakte de keten van vervoer over water compleet. De zeevaartactiviteiten zorgen namelijk ook voor groei in de binnenvaart.

Vlnr: Pelger, Willem en Wessel de Jong. (foto Vincent Basle)

Autonoom varen

De toekomst van de tegenwoordig in Maassluis gevestigde rederij ligt in handen van de volgende generatie. Operationeel directeur Pelger de Jong heeft daar al wel innovatieve ideeën over: “We zijn actief bezig met verdere automatisering en digitalisering. En over een paar jaar zie ik onszelf wel met een joystick op afstand schepen besturen. Want met autonoom varen kun je aan de wens van de jongere generatie voldoen om minder lang van huis te zijn.”

Wessel de Jong, hoofd technische dienst, waardeert de familiare sfeer binnen de organisatie: “Ondanks de groei van het bedrijf in de afgelopen decennia kent iedereen elkaar. De cultuur is nog altijd flexibel, warm en persoonlijk.”

Algemeen directeur Willem de Jong voegt daaraan toe: “Het succes van de rederij hebben we vooral te danken aan de inzet van iedereen om ons heen: gemotiveerde collega’s, hechte familiebanden en geweldige partners en klanten. Voor Rederij de Jong is het begrip ‘familie’ dan ook een breed begrip. Het staat voor al die mensen die het bedrijf een warm hart toedragen en een bijdrage hebben geleverd aan het succes. Wij willen iedereen bedanken voor de fijne samenwerking en het behalen van deze mijlpaal.” 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -