Er komt een nieuw binnenhavengeldsysteem in Rotterdam. Het Havenbedrijf heeft dat aangekondigd bij de bekendmaking van de haventarieven voor de komende jaren.
Havenbedrijf Rotterdam werkt aan een systeem dat het huidige webportal per 1 januari 2023 moet vervangen. Het nieuwe binnenhavengeldsysteem biedt straks de optie om naast handmatige opgave ook automatische opgave te laten doen en het zal betalen naar gebruik mogelijk maken. CBRB, BLN-Schuttevaer en ASV zijn betrokken bij het vernieuwen van dit systeem, aldus Havenbedrijf.
Tot en met 2024
Het HbR heeft overeenstemming bereikt met Deltalinqs en de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC) over de haventarieven voor de komende drie jaar. De tarieven liggen in lijn met de inflatie én de actuele ontwikkelingen in de markt, stelt HbR. De tarieven gelden voor zowel de binnenvaart als de zeevaart.
De indexatie van de haventarieven voor 2022 bedraagt 2,5 procent. Voor de jaren daarna is deze respectievelijk 2,4 en 2,3 procent. Het Havenbedrijf hanteert daarnaast een aantal kortingsregelingen, onder andere voor duurzame schepen en frequent bezoek. In die laatste categorie worden twee regelingen aangepast.
Concurrentiepositie
De partijen hebben ook afgesproken om te gaan onderzoeken hoe de Rotterdamse haven zijn leidende rol in duurzame scheepvaart verder kan uitbouwen. Victor van der Chijs, voorzitter van Deltalinqs, de belangenbehartiger van het bedrijfsleven in mainport Rotterdam, vindt dat de opbrengsten goed moeten worden benut: “Vanuit de havengelden investeren in een efficiënte en duurzame haven is een must voor onze concurrentiepositie.”
VRC-voorzitter Kees Groeneveld vult aan: “Om hier invulling aan te geven zal overlegd worden hoe het delen van data en verdere digitalisering nog gerichter ingezet kunnen worden ter verhoging van de efficiëntie van de haven. Portbase zal hierbij een centrale rol spelen.”
Duidelijkheid
“Ook wij zijn blij met de uitkomst; vooral omdat deze in goed onderling overleg tot stand is gekomen”, aldus Allard Castelein, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. “Hiermee creëren we tarieven en kortingen per segment die concurrerend zijn ten opzichte van de andere havens, die de marktontwikkelingen in het betreffende segment vertegenwoordigen én die de maatschappelijke kosten en baten weerspiegelen. Dat ze voor de komende drie jaar vastliggen, zorgt daarnaast voor duidelijkheid en stabiliteit.”