De provincie Overijssel werkt sinds 11 januari aan de Coevordersluis en Coevordersluisophaalbrug. De werkzaamheden duren tot en met april 2021. Daardoor is de scheepvaart op het Kanaal Almelo-De Haandrik/Coevorden twee keer wekenlang gestremd. Die volgen op de stremmingen even verderop, bij de brug en sluis De Haandrik. Al met al is de scheepvaart richting Coevorden ongeveer een half jaar zo goed als onmogelijk.
Meerdere schippers die regelmatig naar Coevorden varen, zijn benadeeld. Zij klagen in lokale media over de stremming en de slechte communicatie daarover door de provincie. Ook de ASV vindt dat “een tijdige communicatie met de betrokkenen natuurlijk wel verwacht zou mogen worden van een zorgvuldig handelende overheid. En daarbij zou men tot een werkwijze hebben kunnen komen waarbij de pijn veel beter beperkt had kunnen worden dan nu het geval lijkt te zijn per 1 maart.”
De werkzaamheden worden uitgevoerd in een periode waarin het aanbod van scheepvaartverkeer beperkt is, aldus de provincie. “Dat geldt dan in ieder geval niet voor de vrachtschepen”, reageert de ASV in een brief aan de provincie Overijssel.
Stremming
De werkzaamheden worden uitgevoerd door aannemer SPIE. Het werk bestaat uit het vernieuwen van de bruginstallatie, het vervangen van kabels/leidingen en onderhoudswerkzaamheden. Ook worden er een aantal bomen gekapt in verband met het zicht op de camerabeelden door de brugbedienaar.
De vaarwegbeheerder stelt in de op 4 januari gepubliceerde bekendmaking dat een gedeeltelijke stremming door de aard van de werkzaamheden niet te vermijden is. Daarom zijn de Coevordersluis en -ophaalbrug gestremd in de periode van maandag 1 maart tot en met vrijdag 26 maart en tussen zaterdag 27 maart tot en met dinsdag 13 april.
Bediening op zaterdag
Overijssel kondigde wel aan om in afstemming met de getroffen schippers te kijken of het nodig is om “bij uitzondering” handmatige bediening van de brug en sluis mogelijk te maken. Dit zou dan kunnen op de zaterdagen.
Dat biedt geen soelaas, aldus de ASV: “Het is al sprekend dat men gaat kijken of dit wel nodig is. Als men contact heeft gehad met de verschillende bedrijven weet men natuurlijk wel dat dit broodnodig is. Maar men weet ook dat die ene maal per week handmatige bediening van de brug en sluis veel te weinig is.”
Gedupeerd
Een verlader die ook gedupeerd is, is zand- en grindbedrijf Wemeijer in Coevorden. Dat is voor zijn aanvoer afhankelijk van de binnenvaart. Het bedrijf moet straks zijn grind over de weg laten komen.
“Op korte termijn breekt ook de periode aan van het vervoer van kunstmest, nodig voor de landbouw, die ook over water vervoerd wordt en overgeslagen bij de gemeentekade van Coevorden”, weet de ASV. “Deze bedrijven zijn overvallen door de periode vanaf 1 maart waar veel te laat over gecommuniceerd is, maar waar bovendien veel te weinig meegedacht wordt om de overlast te beperken. Het eenmaal per week doorgang verlenen aan schepen is natuurlijk veel te weinig.”
Ook de Coevordense Scheepswerf de Vlijt is benadeeld door de afsluiting van het kanaal. De ASV schrijft: “De werf is afhankelijk van schepen die daar kunnen komen en weer vertrekken met zo min mogelijk tijdsverlies. Met deze belemmering wordt de concurrentiepositie van Scheepswerf de Vlijt tegenover andere werven natuurlijk ernstig aangetast, en zal het werk belemmerd worden waardoor men inkomsten zal missen. Maar voor de schippers is deze werf ook van groot belang en de schippers vinden daarom dat de bestaansmogelijkheden niet aangetast zouden mogen worden door verkeerd overheidsbeleid.”
Omvaren is geen optie
Het is voor spitsen mogelijk om met een diepgang van maximaal 1,50 meter van en naar Coevorden om te varen via Stieltjeskanaal/Verlengde Hoogeveensche Vaart/Hoogeveensche Vaart. Maar dat is door de geringe diepgang en het bijhorende laadvermogen geen optie voor de schippers.
Want: “Wie gaat die meerkosten betalen”, vraagt de ASV. “De schepen doen er niet alleen veel langer over om in Coevorden te komen, er moeten ook meerdere schepen varen om dezelfde hoeveelheid tonnen te kunnen vervoeren. En ook dan zal er eerst gebaggerd moeten worden om er geladen te kunnen varen, waarbij er natuurlijk bovendien een extra drempel is omdat de doorgang 3 × 24 uur van tevoren gemeld moet worden.”