TB Shipyards bouwt onderzoeksschip voor NIOZ

0
Zo gaat de RV Wim Wolff eruitzien. (foto Thecla Bodewes Shipyards BV)

Na een aanbestedingsprocedure heeft het bestuur van de NWO-I Stichting de bouw van onderzoeksschip RV Wim Wolff gegund aan Thecla Bodewes Shipyards (TB Shipyards). Dit onderzoeksschip vervangt de RV Navicula en is het eerste nieuwe schip van de nationale onderzoeksvloot.

De vloot wordt beheerd door National Marine Facilities (NMF) bij het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ). NWO-I-directeur Miriam Luizink kijkt uit naar het nieuwe schip: “Met de komst van RV Wim Wolff is hoogwaardig marien onderzoek in de Nederlandse wateren en Waddenzee verzekerd van een modern en duurzaam onderzoeksschip voor de komende decennia. Met dit schip benaderen we zoveel mogelijk ons hoge groene ambitieniveau van zero emissie.”

Groene, duurzame aanpak

De bouw start binnenkort en gebeurt op de TB Shipyards-werf in Harlingen. De RV Wim Wolff wordt 36,50 meter lang en 10 meter breed. De operationele diepgang is 1 meter. Het bouwproces duurt ongeveer twee jaar. De RV Wim Wolff zal op zijn in het voorjaar van 2023 de RV Navicula vervangen.

Voor Thecla Bodewes Shipyards is de bouw van het onderzoeksschip een bijzonder project. “Zowel de functionaliteit als onderzoeksschip als de groene, duurzame aanpak zijn principes die goed bij ons passen”, zegt directeur-eigenaar Thecla Bodewes. “De filosofie van het schip – met de ontwikkeling van een duurzaam dieselelektrisch powermanagementsysteem van D&A Electric met een lithiumvrij accupakket – zorgt ervoor dat het schip bij oplevering minimale uitstoot heeft. Bovendien is het schip zonder ingrijpende verbouwingen eenvoudig aan te passen aan nieuwe technologieën en energiebronnen.”

De contractondertekening vond 26 januari 2021 plaats. (foto Thecla Bodewes Shipyards BV)

Voorbereid op toekomstige brandstoffen

De verwachte levensduur van RV Wim Wolff is meer dan dertig jaar. Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van scheepsbrandstoffen kunnen energievoorzieningen binnen de levenscyclus van het schip meerdere keren verouderd raken. Daar is rekening mee gehouden. TB Shipyards ontwikkelde een modulair energieconcept, met een voortstuwingstrein die onafhankelijk is van het energiesysteem. Dit maakt het gebruik van alternatieve energiesystemen mogelijk, zonder dat er een grote scheepsconversie nodig is.

Door het gebruik van alternatieve brandstoffen wordt de uitstoot verminderd. RV Wim Wolff zal bij oplevering op HVO varen in combinatie met een battery pack. HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) is een 100 procent synthetische diesel gemaakt van bioproducten en geschikt voor dieselmotoren. Het schip is voorbereid op toekomstig gebruik van bijvoorbeeld waterstof of methanol om de uitstoot nog verder te beperken.

Onderwatergeluid

Er is ook speciale aandacht voor het beperken van het onderwatergeluid. Door een evenwicht tussen het optimale schroef- en motortoerental, worden het geluid en de trillingen van de schroef merkbaar verminderd, aldus de werf. Dat resulteert in minder verstoring van het mariene milieu.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.